Læs mere fra Folkeskolens matematikrådgiver:
Det gode matematiklærerliv?
Hvorfor er det så svært at ændre matematikundervisning?
Jeg genlæser Det tænkende klasserum i matematik. Jeg er stadig vild med tankerne, der bliver foldet ud i bogen. Det hele giver stadig god mening i mit hoved. Opgaverne er spændende og virker motiverende for eleverne.
Det resulterer i gode matematiktimer at bruge det tænkende klasserum i matematik. Det giver læring og træner eleverne til at være refleksive og tænkende i matematiktimerne. Det ændrer lærerrollen og man bevæger sig fra tavlen til elevernes arbejdspladser. Opskriften på en fin måde at undervise i matematik er klar og tilgængelig
Alligevel er der mange elever, der modtager repeterende og imiterende matematikundervisning. Helt sikkert af gode grunde. Men hvorfor er det så svært at ændre matematikundervisningen og indføre nye tiltag, koncepter og idéer? Det kan synes helt naturligt og let. Hvorfor ikke bare kaste sig ud i det nye? Det kunne jo resultere i et bedre matematiklærerliv med mere motiverede elever.
Er det fordi folkeskolen er stivnet? Er det fordi, der kun er mulighed for at køre videre med det vante? Er det fordi, der skal spares, og der ikke er mulighed for nyindkøb? Er det fordi, der mangler inspirationskurser? Er det fordi man ikke orker forandring? Mangler man mod til udvikling af undervisningen? Forklaringerne er mange og med store lokale og nationale forskelle.
Jeg mangler ikke mod til at kaste mig ud i alt muligt, som jeg bliver nysgerrig på og som i mit eget lille univers kræver en afprøvning. Men benspændene er ofte mange. Mange bliver aldrig løst og bliver en evig udfordring.
Der udkommer fine bøger om matematik-didaktik, men det koster tid at få dem læst. Der er mange fine muligheder for at udvikle artefakter til matematiktimerne, men det kræver også tid. Det kan være timer bag en 3Dprinter eller timer med pap og glimmer.
Så tid er et benspænd, men brug af digitale artefakter kan virker næsten uoverskueligt. Dansen mellem opladerledningerne kræver en god portion dristighed. Opdateringer og manglende installationer. Glemte koder. Virkeligt svært. Man ved faktisk ikke, hvilke udfordringer man møder, når man indleder sin undervisning. Ud over at man har brugt al sin forberedelsestid på andet end undervisningsrelaterede opgaver
En opgørelse af arbejdstiden efter et EU-direktiv levner ikke mange muligheder for udvikling og afprøvning af nye tiltag til en moderne matematikundervisning.