Blog
Er der stadig et formål med at afholde terminsprøve?
Der afholdes terminsprøver over det ganske land, men er det den rigtige forberedelse for eleverne til den endelige eksamen, eller er vi ude i ”vigørsomviplejerifolkeskolenoglukkerøjneneoghåberpådetbedste”.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi afholder terminsprøve i uge 50 og inden har eleverne prøvet at lave FP9ere på tid, så de kan få en fornemmelse af, hvordan det er at gå til terminsprøve. Hvor lang tid har jeg, hvordan disponerer jeg min tid. Hvad er reglerne for at gå til eksamen. Hvad gør jeg, hvis min computer går i stykker under eksamen. Må jeg have musik i mine høretelefoner. Eksamen og terminsprøver er rigtig langt fra den virkelighed, som eleverne er vant til. Vi går fra gruppearbejde og rigtig meget mundtlighed til solopræstationer uden samtale. Det er en stor udfordring for eleverne, når de samtidig rigtig gerne vil klare sig godt og have gode karakterer. Sommeren 2019 skal eleverne op til skriftlig eksamen i matematik digitalt. Men de skal først lige til en analog terminsprøve som forberedelse.
Er det så op til forlagene, at producere prøveforberedende materialer til afholdelse af terminsprøver? Jeg kan let finde forskellige hjemmesider, som mod betaling tilbyder hjælp til at blive klar til terminsprøven. Men jeg har egentlig en forventning til, at jeg ikke skal finde ressourcerne til afvikling af terminsprøver eksternt. Det var nok smart, hvis det hele var koordineret, og vi kunne forberede eleverne på eksamen på en mere realistisk måde.
Den kvikke elev kan, ligesom læreren, finde alle tidligere afviklede eksamenssæt på nettet. Det forstyrrer muligheden for en gammeldags afvikling af terminsprøverne. Jeg kunne godt drømme om nye eksamensformer i skriftlig matematik tilpasset nutiden og den digitale udvikling, vi står midt i.
Når virkeligheden ikke kan følge med sig selv. Når skolens virkelighed ikke er den samme som Undervisningsministeriets. Når der går koks i det analoge og digitale. Når vi kunne levere en bedre eksamensafvikling for eleverne. Det er virkelig op ad bakke