Blog
Der er så meget, vi gerne vil i matematiktimerne
Der er så mange fine ting, man kan bruge sine matematiktimer på, hvis man havde tiden og mulighederne
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På min arbejdsplads har en flink person lagt reklamer for matematikaktiviteter. I bunken ved siden af ligger en ny bog ”Ideer til god matematikundervisning i 0. - 3. klasse” og oven på en anden ´bunke er det reklamer for ”FORSKER DATA”, som jeg har arbejdet med, men egentlig gerne vil arbejde videre med. Mit skrivebord er fyldt med bunker. Jeg kan se ud ad vinduet, og tænke på de gode aktiviteter, som vi kan arbejde med udendørs. Peter Liljedahl og hans keep thinking er blevet en del af hverdagen. Det fungerer godt at spørge eleverne omkring deres tanker og opgaveløsning og få dem til at tænke videre. Det fylder på sin helt egen måde, og det glæder mig, når eleverne siger, ”jeg undrer mig…”,. Så ved man, at noget er gået godt. Men hvad er hensigten med matematiktimerne i skolen? Det ved jeg godt, men det fylder ikke så meget i min planlægning og gennemførsel. Det hele er mere styret af elevernes behov, min nysgerrighed og skolens rammebetingelser. Samtidig med at der er så mange andre faktorer, der spiller ind på min undervisning i min klasse
Teknologien
Der findes rigtig mange gode programmer og Apps, som kan skabe ny læring i matematiktimerne. Jeg underviser også i teknologiforståelse og oplever tit at matematikken giver mening i de timer. Det er spændende at opleve, hvor let det er for eleverne at forstå koordinatsystemet og dets værdier, når vi flytter rundt på figurer i Scratch. Men tænk, hvis der var bedre muligheder for også at anvende teknologien mere i matematiktimerne. Vi anvender regneark og GeoGebra, men der er mange andre programmer, der også kunne anvendes og undersøges. Måske kunne eleverne lære mere matematik? Måske vil de lære mere om teknologien?
Progression
Men min udfordring er, at der er alt for meget, og jeg egentlig gerne selv vil vurdere og bestemme, hvad der er bedst for netop mine elever. Hvordan sikrer jeg at mine elever er i faglig trivsel? Hvordan sikrer jeg at mine elever er motiveret for faget? Hvordan sikrer jeg, at de alle bliver udfordret og udvikler sig positivt? Hvor er der plads til den professionelle lærer, der vurderer eleverne, udvælger relevant undervisningsmaterialer, udvikler nye undervisningsforløb.
De konkrete materialer forsvinder ganske stille og roligt på mellemtrinnet. Selvom vi alle ved, at de er guld værd for rigtig mange elever, der er udfordret på det matematiske sprog, regnestrategierne og talforståelsen. Vi ved det godt, men der er bare så mange andre ting, vi lige skal have styr på.
Og så går vi og venter på de nye nationale test. Samtidig med at vi egentlig ikke ved, hvor talblindhedstesten er havnet. Kan man overhovedet være talblind, eller er det et skud med kanonkugler efter en lille spurv. Og hvilke yderligere test skal der også implementeres i min undervisning, så man fra kommunalt hold kan holde styr på tropperne. Undervisningstimer der forsvinder grundet alt muligt. Elever, der er sendt hjem med symptomer på C, eller ringet hjem fordi familien har fået positive test.
Hvem har ellers noget de vil i min undervisning?