Blog
Tid til IT
IT i undervisningen er en stadig udfordring. IT tager tid. Hvordan lærer vi som lærere nye programmer og digitale læremidler at kende, så vi kan anvende dem i vores undervisning.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg talte med en kollega, der har tre klasser i matematik. Hun efterlyste selvrettende materialer, og hun prøvede at få et overblik over, hvilke digitale lærermidler, vi egentlig havde på skolen i dette skoleår. Hun vidste, at vi havde skifte nogle af de sædvanlige digitale lærermidler ud, men ikke hvad havde vi fået i stedet for. Jeg fortæller om de nye digitale læremidler, vi har fået og hvilke, vi ikke har mere. Det var jo egentlig meget let. Men det svære er, når kollegaerne, så skal til at bruge de nye læremidler. Det er en kæmpe arbejdsopgave, at sætte sig ind i et nyt læremiddel, men et digitalt læremiddel kræver endnu mere forberedelse og tid, før end vi kan udnytte dets potentiale. Et digitalt læremiddel udvikler sig løbende, hvilket i sig selv er godt, men det er svært at overskue forandring i en total presset hverdag på skolen.
Lidt senere fortæller jeg så, at eleverne i 8. Klasse, også skal til at lære at bruge et CAS-program, og jeg havde faktisk lige set på et, der så lovende ud. Min iver og glæde var stor. Min kollega blegnede, endnu en opgave. Jeg var lige ved at komme med den sædvanlige sang om, at man skal da bare lege, undersøge og eksperimentere med programmet, og så lærer man det rigtig godt at kende. Et par timer med computeren, man kan næsten slet ikke lade være, og det er da bare så hyggeligt. Og vupti, så er man rigtig god til et helt nyt CAS-program.
Men jeg må efterhånden konstatere, at de lange skoledage for eleverne og de mange undervisningstimer for lærerne har store omkostninger. Det hænger ikke sammen mere. Forestillingen om, at man kan vride mere arbejde ud af en lærer er brast. Forestillingen om, at man da bare lige kan lære et nyt program at kende, holder ikke i virkeligheden. Der skal organiseres læringsfællesskaber og afholdes interne kurser. Det digitale skal prioriteres med tid af ledelsen og kommunen, før en en presset matematiklærer kan implementere CAS og andre programmer i undervisningen.
Det tager tid, at blive fortrolig som lærer med et nyt digitalt læremiddel, og det tager rigtig god tid for en lærer at lære et nyt program at kende, så man trygt kan anvende det i sin undervisning. Vi vil have tid til IT