Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Du ved godt, at vi er smadret i hovedet i 7. time?

En lille hverdagshistorie om livet i folkeskolen med de lange skoledage

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Første dag efter ferien med elever. Jeg er spændt og glæder mig. Det er fuldstændig som at pakke julegaverne ud og være 7 år. Hvordan er min nye klasse? Jeg er bare ultraparat. Eleverne sidder pænt og venter på mig. Jeg har planlagt, at vi skal danne relationer. Forstå hinanden. De skal alle nikke ivrigt, når jeg siger at matematik er det fedeste fag i skolen. Det er den rene gavebod, der venter mig. Jeg lægger ud med at fortælle, hvor meget jeg har glædet mig, og de nikker. Det virker, som de også har savnet det hverdagsagtige med at møde i skole. Jeg fortæller, hvad jeg hedder, og eleverne fortæller, at det ved de godt. De har fundet mig på internettet. Og så har de lige været en tur forbi YouTube, så de kender mig allerede. Ok, det er helt fint. Jeg kører direkte til de fedeste ting og projekter, vi skal arbejde med. Fortæller med stor entusiasme, og de lytter interesseret. Jeg bliver gladere og gladere, glæder mig mere og mere. Indtil en af eleverne siger ”Du ved godt, at vi er smadret i hovedet i 7. time?”. Næ egentlig ikke, men jeg kan da godt se, at jeg er i den ulykkelig situation sammen med jer, at vi har 2 enkelttimer i 7 timer, og så en enkelttime lige op til sulten spisning. Men da heldigvis et modul om mandagen i 5-6 time. Det var så lige det skema, der gjorde livet surt for matematiklæreren. Det gik op for skemalæggeren, men ned for mig og eleverne. Det er vist ikke nok med en jublende matematiklærer, når sulten og eftermiddagstrætheden melder sig. Jeg krydser fingre for et godt år med nogle dejlige elever på trods af et skema, der modarbejder alt det det sjove og invitere til sæt jer ned og løs opgaver i et hæfte, som var du din oldemor og oldefar.

Velkommen tilbage til folkeskolen med de lange skoledage, trætte og sultne elever, og lærere der prøver at holde fanen højt.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com