Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Mens vi venter på en ny undervisningsminister og sommerferien

Forhandlingerne er i gang, sommerferien nærmer sig, lærere vifter med opgaveoversigter med alt for mange undervisningstimer. Trætheden og matheden er åbenlys.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere kollegaer går rundt med et hvidt stykke papir i hånden. De har fået deres opgaveoversigt for næste skoleår. Der står ikke meget, men der står, at de skal læse 27 eller flere undervisningstimer ugentligt. Det virker uoverskueligt, at skulle levere ordentlig gennemtænkt og solid undervisning 27 timer hver uge. Et skoleår afsluttes og et nyt truer.

For en matematiklærer betyder det store antal undervisningstimer, at der skal findes flere fag og klasser for at få skemaet til at gå op. For nogen betyder det 3 matematikhold, hvilket er rigtig mange elever. Hvordan holder man styr på alle de børn og deres læring? Den nære relation og trygheden i undervisningen bliver let afløst af en opfattelse af undervisning, som noget der foregår i hast og på samlebånd. Man kan forudse, at elevernes motivation for matematik bliver udfordret. Matematik er et yderst vigtigt fag for mange eleverne og deres fremtidige uddannelse, så der er noget på spil. Faget har fortjent bedre vilkår.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Der er egentlig fred og ro i matematikundervisningen. Der er mange gode undervisningsmaterialer af høj didaktisk kvalitet tilgængelig. Det går bedre og bedre med det digitale. Så er der test og prøver, der stadig fylder for meget – efter min opfattelse – men det kan være at en ny undervisningsminister vil gøre en indsats her. Det går godt, bortset fra de mange undervisningstimer til lærerne og den manglende mulighed for forberedelse af spændende og udfordrende forløb for alle eleverne. Fremadrettet tænker jeg, at der skal være meget mere fokus på alle elevernes motivation for matematik som fag.

God opsamling, oprydning, årsplanlægning og sommerferie til jer alle