Blog
Foto: Pixabay
Der er matematik overalt
Jeg ser det over det hele. Det er i de andre fag. Det fylder rigtig meget, samtidigt med at det usynligt. Vi bruger det hele tiden, men vil ikke vedgå det. Men det er der. MATEMATIK
Tiden
opgjort med matematik fylder gennem hele dagen. Jeg estimerer hele tiden mit
tidsforbrug og mit næste mødetidspunkt. Jeg holder løbende øje med, hvor meget
strøm der er på mine devices og tænker på, hvornår jeg bliver nødt til at lade
op igen. Hvornår skal vi spise? Hvor meget tøj skal jeg have på for ikke at
fryse? Hvilken vej er hurtigst fra lokale til lokale? Har jeg nok mad med? Hvordan anvender vi bedst de ressourcer vi har på
skolen til at skabe den bedste undervisning for eleverne?
Jeg har et
LEGO Boost projekt med nogle klasser lige for tiden. De skal bygge en by ud af
LEGO i et bestemt målestoksforhold, som de selv var med til at bestemme. De gik
i gang med at bygge husene, og jeg kommenterede deres huse med ord som symmetri,
bredde og højde.
Eleverne omregnede deres LEGO-huse til virkelighedens huse. De
talte om vinkler på tagene og sammenlignede deres huse. Hvor bred er vejen, når
huset er 6 Legoklodser højt? Hvis vi skal bygge en arena, hvilket facon, skal
den så have og hvordan med målene. En af eleverne siger ”jeg googler det lige”.
For hvor stort er et stadion eller en arena i virkeligheden?
Rigtig mange små
fine samtaler om matematik og mange fine inputs fra eleverne. Det er et projekt,
der giver mening for eleverne, og de anvender deres viden, deres matematiske
sprog og de hjælpemidler, som også er en del af deres repertoire i resten af
deres liv. Jeg fornemmer at undervisningen giver mening og hænger sammen med
virkeligheden. Vi går ikke efter facit og rigtighedsprocenter. Vi går efter
samarbejde, fællesskab, handlekompetencer, skabertrang, leg og kreativitet. Vi bygger
sammen og udvikler vores by. Det vi mangler, kan vi måske bare printe på en
3D-printer eller bygge på en anden måde i et andet materiale.
Det er processen,
der tæller, og det er min rolle som lærer at finde al den skjulte matematik
frem ved at stille gode spørgsmål. Jeg fornægter ikke at være optaget af Peter
Liljedahl og hans tænkende klasserum og øver mig i at stille spørgsmål som ham.
Der er
matematik overalt, vi skal bare indrømme det og tale meget mere om det.