Blog

Der er matematik overalt

Jeg ser det over det hele. Det er i de andre fag. Det fylder rigtig meget, samtidigt med at det usynligt. Vi bruger det hele tiden, men vil ikke vedgå det. Men det er der. MATEMATIK

Publiceret Senest opdateret

Tiden opgjort med matematik fylder gennem hele dagen. Jeg estimerer hele tiden mit tidsforbrug og mit næste mødetidspunkt. Jeg holder løbende øje med, hvor meget strøm der er på mine devices og tænker på, hvornår jeg bliver nødt til at lade op igen. Hvornår skal vi spise? Hvor meget tøj skal jeg have på for ikke at fryse? Hvilken vej er hurtigst fra lokale til lokale? Har jeg nok mad med? Hvordan anvender vi bedst de ressourcer vi har på skolen til at skabe den bedste undervisning for eleverne?

Jeg har et LEGO Boost projekt med nogle klasser lige for tiden. De skal bygge en by ud af LEGO i et bestemt målestoksforhold, som de selv var med til at bestemme. De gik i gang med at bygge husene, og jeg kommenterede deres huse med ord som symmetri, bredde og højde.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Eleverne omregnede deres LEGO-huse til virkelighedens huse. De talte om vinkler på tagene og sammenlignede deres huse. Hvor bred er vejen, når huset er 6 Legoklodser højt? Hvis vi skal bygge en arena, hvilket facon, skal den så have og hvordan med målene. En af eleverne siger ”jeg googler det lige”. For hvor stort er et stadion eller en arena i virkeligheden?

Rigtig mange små fine samtaler om matematik og mange fine inputs fra eleverne. Det er et projekt, der giver mening for eleverne, og de anvender deres viden, deres matematiske sprog og de hjælpemidler, som også er en del af deres repertoire i resten af deres liv. Jeg fornemmer at undervisningen giver mening og hænger sammen med virkeligheden. Vi går ikke efter facit og rigtighedsprocenter. Vi går efter samarbejde, fællesskab, handlekompetencer, skabertrang, leg og kreativitet. Vi bygger sammen og udvikler vores by. Det vi mangler, kan vi måske bare printe på en 3D-printer eller bygge på en anden måde i et andet materiale.

Det er processen, der tæller, og det er min rolle som lærer at finde al den skjulte matematik frem ved at stille gode spørgsmål. Jeg fornægter ikke at være optaget af Peter Liljedahl og hans tænkende klasserum og øver mig i at stille spørgsmål som ham.

Der er matematik overalt, vi skal bare indrømme det og tale meget mere om det.