Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

At være klædt på til sin egen undervisning

Hvornår er man egentlig klædt på til at kunne gennemføre sin egen undervisning. Hvad siger fakta, og hvordan føles det

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er sikkert forskelligt fra lærer til lærer, hvornår man føler sig ordentligt uddannet, forberedt og klædt godt på til sin egen undervisningen. Lærernes kompetencer, fag, erfaring og viden er forskellig. Noget der er tidskrævende for en lærer er hurtigt overstået for hinanden. Der er også mange gang i løbet af en normal skoledag, at jeg føler efter, improviserer eller bruger min sunde lærerfornuft. Som lærer har man aldrig styr på alt, men er parat til at byde nye udfordringer og spørgsmål velkommen. Der vælter nye udfordringer ned over folkeskolen i en strid strøm, og vores muligheder for at besvare dem alle er under pres. Den eneste mulighed der er til rådighed er, at bruge af sin forberedelse. Pludselig bliver det i forberedelsestiden, at man skriver udtalelser til eleverne, bestiller buskort, rydder op, afleverer bøger på biblioteket, hænger plakater op, taler med forældre, læser dagsordner til møder, leder efter en kollega for at overlevere en besked…

Men hvad skal der til for, at man er velforberedt, når vi ser på fakta og følelser

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Fakta

Lidt C/P fra DLF.org giver mig følgende resultater, der alle lyder himmelske.

”Alle medlemmer skal sikres tid til at løse deres arbejdsopgaver. For lærerne og børnehaveklasselederne skal der være et maksimum for undervisningstiden, som gælder for alle. Læreren skal have ansvar for og frihed til selv at disponere over tiden til den samlede undervisningsopgave i samarbejde med sine kolleger. Der skal være en balance mellem tiden til undervisning, forberedelse og tiden til øvrige opgaver, der knytter sig til undervisningen.”

citat fra DLF principprogram  

https://www.dlf.org/media/9432046/2017-01-18-dlf_principprogram_final.pdf

"Planlægningen skal sikre, at der er fastlagt, sammenhængende og effektiv tid til forberedelse. Der skal være individuel og /eller fælles forberedelse til rådighed, så det er muligt at følge op på undervisningen i forhold til planlægningen af de kommende lektioner i faget".

Citat fra Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i kommunerne (KL Lærernes Centralorganisation)

https://www.dlf.org/media/12140738/bilag-4-politisk-papir-om-arbejdstid.pdf

Citaterne giver mig indtryk af, at forberedelsen skal prioriteres. Men skriv om skolen ligner aldrig min hverdag.

Følelser

Jeg føler mig forberedt, når jeg glæder mig til at gå til undervisning

Jeg føler mig forberedt, når jeg har adgang til de undervisningsmaterialer, der er relevante for arbejdet

Jeg føler mig forberedt, når jeg har nørdet, og ved mere end det, der står i bogen

Jeg føler mig forberedt, når jeg selv laver undervisningsmaterialerne

Jeg føler mig forberedt, når jeg har styr på elevernes forudsætninger og forforståelse

Jeg føler mig forberedt, når jeg har haft tid og ro til at forberede mig

Jeg kan føle mig uforberedt efter mange undervisningstimer, selvom jeg har forberedt mig grundigt

Jeg føler mig uforberedt, når jeg ikke kan finde tid og ro til fordybelse i et storrumskontor

Jeg føler mig uforberedt, når jeg er uden for min egen comfort zone, når jeg skal undervise i noget, der egentlig ikke er mit fag.

Uden ordentlig forberedelse kan vi ikke levere ordentlig undervisning