Blog
At være klædt på til sin egen undervisning
Hvornår er man egentlig klædt på til at kunne gennemføre sin egen undervisning. Hvad siger fakta, og hvordan føles det
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er sikkert forskelligt fra lærer til lærer, hvornår man føler sig ordentligt uddannet, forberedt og klædt godt på til sin egen undervisningen. Lærernes kompetencer, fag, erfaring og viden er forskellig. Noget der er tidskrævende for en lærer er hurtigt overstået for hinanden. Der er også mange gang i løbet af en normal skoledag, at jeg føler efter, improviserer eller bruger min sunde lærerfornuft. Som lærer har man aldrig styr på alt, men er parat til at byde nye udfordringer og spørgsmål velkommen. Der vælter nye udfordringer ned over folkeskolen i en strid strøm, og vores muligheder for at besvare dem alle er under pres. Den eneste mulighed der er til rådighed er, at bruge af sin forberedelse. Pludselig bliver det i forberedelsestiden, at man skriver udtalelser til eleverne, bestiller buskort, rydder op, afleverer bøger på biblioteket, hænger plakater op, taler med forældre, læser dagsordner til møder, leder efter en kollega for at overlevere en besked…
Men hvad skal der til for, at man er velforberedt, når vi ser på fakta og følelser
Fakta
Lidt C/P fra DLF.org giver mig følgende resultater, der alle lyder himmelske.
”Alle medlemmer skal sikres tid til at løse deres arbejdsopgaver. For lærerne og børnehaveklasselederne skal der være et maksimum for undervisningstiden, som gælder for alle. Læreren skal have ansvar for og frihed til selv at disponere over tiden til den samlede undervisningsopgave i samarbejde med sine kolleger. Der skal være en balance mellem tiden til undervisning, forberedelse og tiden til øvrige opgaver, der knytter sig til undervisningen.”
citat fra DLF principprogram
https://www.dlf.org/media/9432046/2017-01-18-dlf_principprogram_final.pdf
"Planlægningen skal sikre, at der er fastlagt, sammenhængende og effektiv tid til forberedelse. Der skal være individuel og /eller fælles forberedelse til rådighed, så det er muligt at følge op på undervisningen i forhold til planlægningen af de kommende lektioner i faget".
Citat fra Arbejdstidsregler for undervisningsområdet i kommunerne (KL Lærernes Centralorganisation)
https://www.dlf.org/media/12140738/bilag-4-politisk-papir-om-arbejdstid.pdf
Citaterne giver mig indtryk af, at forberedelsen skal prioriteres. Men skriv om skolen ligner aldrig min hverdag.
Følelser
Jeg føler mig forberedt, når jeg glæder mig til at gå til undervisning
Jeg føler mig forberedt, når jeg har adgang til de undervisningsmaterialer, der er relevante for arbejdet
Jeg føler mig forberedt, når jeg har nørdet, og ved mere end det, der står i bogen
Jeg føler mig forberedt, når jeg selv laver undervisningsmaterialerne
Jeg føler mig forberedt, når jeg har styr på elevernes forudsætninger og forforståelse
Jeg føler mig forberedt, når jeg har haft tid og ro til at forberede mig
Jeg kan føle mig uforberedt efter mange undervisningstimer, selvom jeg har forberedt mig grundigt
Jeg føler mig uforberedt, når jeg ikke kan finde tid og ro til fordybelse i et storrumskontor
Jeg føler mig uforberedt, når jeg er uden for min egen comfort zone, når jeg skal undervise i noget, der egentlig ikke er mit fag.
Uden ordentlig forberedelse kan vi ikke levere ordentlig undervisning