Folkeskolens matematikrådgiver

Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Corona-senfølger i matematiktimerne

Vi er udfordret i matematiktimerne. Der er selvfølgelig stadig for lidt tid til forberedelse og de gode gamle udfordringer, der ellers er for en matematiklærer. Men vi har fået en ny. Corona-senfølger.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er store udfordringer i matematiktimerne. Nogle udfordringer er gammelkendte og nogle er ny. Og det er de nye, der er interessante lige nu. Nogle klasser og elever, har profiteret af online-undervisningen og er blevet dygtigere og andre er stået helt af. De har svært ved at tilpasse sig skolen og de forventninger, vi har til dem som elever. Eleverne er udfordret på transfer. De er udfordret på fordybelse og forståelse af matematik. Vi er tilbage til i skolen på normale vilkår, som om der aldrig har været corona. Det eneste synlige tegn er, at der en lille coronatestbod. Men i matematiktimerne er senfølgerne efter corona meget tydelige. Lige nu skal vi ikke videre med det faglige stof, men samle op på det der mangler. Eleverne skal lære at arbejde med problemløsning efter en periode, hvor der måske er blevet trænet færdigheder. Men træning uden mundtlig aktivitet er ikke indlært stof for nogle af eleverne. Så vi må starte med at gå tilbage og samle op. Vi må være skarpe på, hvilke huller der skal fyldes ud og hvilke, der bare kan springes over lige nu.

Måske er det bare mig, men jeg har oplevet skolestarten i år som mere udfordrende end ellers. Det har været svært at tilpasse sig den normale hverdag for os alle. Vi har ikke haft dette samme overskud og overblik og vi står med et fagligt efterslæb, der ikke bare forsvinder af sig selv.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Hvad tænker I? Hvilke senfølger oplever I?

Powered by Labrador CMS