Blog
foto: Pixabay
”Jeg troede ikke, vi havde idræt”
Et lille citat fra en af mine elever i en matematiktime fik mig til at tænke, at fagene ikke er som i gamle dage, eller som nogen forestiller sig.
Selvfølgelig bevæger vi os i matematiktimen. Selvfølgelig
foregår al undervisning ikke ved gennemgang af tykke bøger eller bag en skærm. Selvfølgelig
anvender vi både pap, papir, blyanter, elastikker, sten, garn, computere osv.,
når vi underviser. Livet og undervisningen i klasseværelset er ikke sort/hvid
eller med computer/uden computer. Livet i klassen er lige så mangfoldigt som
eleverne og lærerne og nogen gange foregår undervisningen ikke i klasseværelset, men ude i virkeligheden.
Jeg hører og læser mange udsagn fra folk, der ikke bevæger
sig rundt i landets klasseværelser, men som har en holdning til, hvad der sker
i de hellige haller. Jeg tror, at de vil blive overrasket over virkeligheden på både godt og ondt.
I en matematiktime udbryder en af eleverne ”Jeg troede
ikke, vi havde idræt” og det var med et stort smil på læben og et skælmsk blik
i øjet. For vi leger også i matematiktimerne, vi bruger kroppen og vi lærer med
alle sanser. Vi er kreative. Vi undersøger. Vi eksperimenterer. Vi har det
sjovt.
For det er sådan at børn lærer. De tykke bøger som vores statsminister
henviste til i sin nytårstale, eksisterer ikke i folkeskolen. Undtagen når vi
med stor nysgerrighed gætter og regner på, hvor meget en rigtig stor og tyk bog
vejer, hvor mange ord der er i den, hvor mange sider den har, hvor lang tid det
tager at læse den. Og så er en stor tung tyk bog, jo helt fantastisk. Jeg kan
heller ikke undgå at få billeder inde i hovedet af børn, der sidder rundt omkring
og læser Harry Potter, der jo som bekendt også er rimeligt tykke. Ren fryd for
de børn med en tyk bog.
Men tilbage til idræt i matematik. Vi bevæger os i
matematiktimerne, for børn sidder ikke stille og lærer. Det kan være
organiseret, og vi laver ”BrainBreaks”, det kan være en lille udflugt for en
enkelt elev til toilettet. Det kan være en inspirationstur rundt i klassen for
at se på, hvordan de andre løser en opgave eller en udfordring. Det kan være en
fælles dans eller en løbetur i gården. Bevægelse er en naturlig del af
undervisningen. Men forestillingen om absolut stilhed, ingen bevægelse, tykke
bøger og læring den holder ikke.