Blog

foto: Pixabay

”Jeg troede ikke, vi havde idræt”

Et lille citat fra en af mine elever i en matematiktime fik mig til at tænke, at fagene ikke er som i gamle dage, eller som nogen forestiller sig.

Publiceret Senest opdateret

Selvfølgelig bevæger vi os i matematiktimen. Selvfølgelig foregår al undervisning ikke ved gennemgang af tykke bøger eller bag en skærm. Selvfølgelig anvender vi både pap, papir, blyanter, elastikker, sten, garn, computere osv., når vi underviser. Livet og undervisningen i klasseværelset er ikke sort/hvid eller med computer/uden computer. Livet i klassen er lige så mangfoldigt som eleverne og lærerne og nogen gange foregår undervisningen ikke i klasseværelset, men ude i virkeligheden.

Jeg hører og læser mange udsagn fra folk, der ikke bevæger sig rundt i landets klasseværelser, men som har en holdning til, hvad der sker i de hellige haller. Jeg tror, at de vil blive overrasket over virkeligheden på både godt og ondt.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

I en matematiktime udbryder en af eleverne ”Jeg troede ikke, vi havde idræt” og det var med et stort smil på læben og et skælmsk blik i øjet. For vi leger også i matematiktimerne, vi bruger kroppen og vi lærer med alle sanser. Vi er kreative. Vi undersøger. Vi eksperimenterer. Vi har det sjovt.

For det er sådan at børn lærer. De tykke bøger som vores statsminister henviste til i sin nytårstale, eksisterer ikke i folkeskolen. Undtagen når vi med stor nysgerrighed gætter og regner på, hvor meget en rigtig stor og tyk bog vejer, hvor mange ord der er i den, hvor mange sider den har, hvor lang tid det tager at læse den. Og så er en stor tung tyk bog, jo helt fantastisk. Jeg kan heller ikke undgå at få billeder inde i hovedet af børn, der sidder rundt omkring og læser Harry Potter, der jo som bekendt også er rimeligt tykke. Ren fryd for de børn med en tyk bog.

Men tilbage til idræt i matematik. Vi bevæger os i matematiktimerne, for børn sidder ikke stille og lærer. Det kan være organiseret, og vi laver ”BrainBreaks”, det kan være en lille udflugt for en enkelt elev til toilettet. Det kan være en inspirationstur rundt i klassen for at se på, hvordan de andre løser en opgave eller en udfordring. Det kan være en fælles dans eller en løbetur i gården. Bevægelse er en naturlig del af undervisningen. Men forestillingen om absolut stilhed, ingen bevægelse, tykke bøger og læring den holder ikke.