Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Hvad er forskellen på offentlig trafik og folkeskolen?

Skolestarten for lærerne nærmer sig. Skemaer og opgaveoversigter ligner normalskolen før pandemien. Det føles ikke helt trygt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vovede mig over grænsen med en kær veninde. Hun havde medbragt de obligatoriske mundbind fra apoteket. Da vi nåede grænsen til Tyskland, blev det annonceret, at alle nu skulle bære mundbind. Fnisende iførte vi os de medbragte mundbind. Mine briller duggede og heldet var at min sidemand var kirurg og vant til både briller og mundbind, så jeg fik straks et lille kursus. Så sad vi bare der, men nu med vores mundbind. Da vi stod af toget, tog vi en selfie med det tyske bynavn – storsmilende, men bag mundbindet. Underligt. 4 dage med varme mundbind, måske jeg skal vænne mig til det.

Nu nærmer skolestarten for lærerne sig med hastige skridt. Jeg er egentlig parat, men ved bare overhovedet ikke, hvad der venter mig og min kollegaer. Antal smittede stiger, der kan bæres mundbind i den offentlige trafik, hvis man ikke kan holde afstand. Der meldes udsolgt af mundbind. Nyhederne skriver om opblussen af smitte overalt på jorden. Jeg har fået et skema og en opgaveoversigt for skoleåret 20/21. Man kan bare ikke se på skemaet og opgaveoversigten, at der er en verdensomspændende pandemi i udbrud.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Jeg hører ofte, at det ikke er et problem med at åbne skolerne, da børnene ikke bliver ramt særlig hårdt af Covid-19. Men mangler så lige, at der bliver fortalt, at der altså også er voksne på en skole. På min skole er vi næsten 1000 elever og mere end hundrede lærere og pædagoger. Der er trængsel overalt. Da skolen blev bygget for 100 år siden med tilbygninger flere gange senere, blev der ikke tænkt på afstand og arbejdspladser til lærerne. Vi vil hurtigt kunne slå slagterierne i smittespredning, hvis vi får Covid-19 inden for dørene.

Der skal nok bruges en del god energi på at finde ud af, hvordan man kan holde afstand til eleverne. Som matematiklærer i kommende 9. klasse bruger jeg ikke megen tid ved tavlen, men den meste tid blandt eleverne. Jeg hjælper, udfordrer, diskuterer, undrer mig og så videre sammen med eleverne, bland eleverne. Tiden ved tavlen bruges til kort gennemgang og opsamling, men undervisningen er blandt eleverne. Det går ikke mere i den nye normale skole. Jeg vil udfordre teknologien og se hvordan Teams kan anvendes, og hvordan vi kan flytte undervisningen andre steder hen på matriklen. Jeg vil skabe faste samarbejdsgrupper med 2 elever. Og så vil jeg se, om jeg kan få gang i noget videogennemgang af fagligt stof. Men alt afhænger af, hvad der i virkeligheden venter mig. Indtil nu ser det ud til, at vi skal starte alt normalt.

Jeg har forsøgt at forstå, hvad der venter mig og læst:

https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf20/jun/200619-retningslinjer-for-grundskoler-samt-ungdoms-og-voksenuddannelser.pdf?la=da

Jeg glæder mig over at der stadig skal være fokus på hygiejne og rengøring og bekymrer mig over hvem, der skal betale regningen.

Vi skal starte normalt i skole, og nødundervisningen træder i kraft, hvis der er øget smitte lokalt eller nationalt. Det var meldingen 19. juni – men meget er sket siden…

Forskellen på offentlig trafik og folkeskolen er ikke eksisterende, der er lige megen trængsel begge steder.