Blog
foto:Pixabay
Man vil ikke være lærer
Endnu en gang må vi desværre konstatere, at der er dalende optag på læreruddannelsen.
Det er med gru man år efter år kan konstatere, at de unge
ikke vil være lærere
Der mangler ansøgere til læreruddannelsen. Man forsøger
at lokke med, at der nu kommer en ny læreruddannelse, men det er egentlig en
kendt sang. Man søger læreruddannelsen, fordi man vil være lærer, nok ikke fordi
man vil være lærerstuderende - på den lange bane.
Det er politikernes ansvar til enhver tid, at vi
har en solid læreruddannelse, der virker tiltrækkende på de unge og som sætter
dem i stand til at være lærer.
Jeg bliver top-provokeret af, at man taler om at
spilde sit snit fra gymnasiet ved at læse til lærer. Se til Finland, hvor det kræver
højt snit at blive lærer, og hvor læreren vises respekt fra samfundet.
Vi har
brug for lærerstuderende og uddannede lærere. Det er os, der skal undervise Danmarks
børn hver dag.
Det er meningsfyldt arbejde at være lærer
Undervisningsrummet
er et godt rum at træde ind i. At formidle sit fag og udvikle undervisning, der
er motiverende og meningsfuld for eleverne.
Jeg går nogle gange rundt og tænker,
at her er en, der kan tale fransk, og her er en der ved alt om dyr. Her er der
en, jeg kan spørge om alt om historie. Og her er der en, der har forstået kemi.
Her har vi lige to, der kan lave mad, som jeg kun læser opskrifter om. Og her
er der en der ved alt om begynderlæsning. Her er en kreativ sjæl.
Det er
fagenes fest at være en del at et lærerkollegie.
Når matematiklæreren ikke er uddannet matematiklærer
Det er
noget, der sker hver eneste skoledag. Der kan da ikke være noget lettere end at
undervise i matematik i indskolingen. Hvis man bare kan de små tabeller, så er
det da vejen frem for en karriere som indskolingsmatematiklærer.
Det er da også
tillokkende, men det kræver bare så meget mere, end at være god til de små
tabeller. Det kræver en læreruddannelse med matematik som undervisningsfag.
Samfundets fundament
Det er nok på tide, at man får gjort noget alvorligt ved
situationen. Der skal meget mere end et par smarte overskrifter og lidt tid fra
Christiansborg til.
Man skal til at interessere sig for folkets opfattelse af
folkets skole. Man skal se folkeskolen som en højborg for børnenes udvikling,
trivsel og læring. Man skal investere i folkeskolen. Man skal skabe meget bedre
rammer for lærerne. Man skal kunne være stolt af sin folkeskole.
Folkeskolen er
samfundets fundament. Flere æbler til lærerne.