Matematiklærerne kunne godt bruge lidt bedre julestemning lige nu, skriver Lis Zacho.

Matematiklærer: Jeg ønsker mig kun to ting i julegave - Og det er ikke besparelser

Det er ikke verdens letteste job at være lærer, men det er spændende. Udfordringerne står ofte i kø, og der er brug for hjælp til dagligdagen og fagene. Vi klarer det ikke alene, vi mister pusten.

Offentliggjort

Man kan undre sig over mange af de beslutninger, der bliver taget for os på gulvet i folkeskolen. Nu skal der igen spares. For en matematiklærer er det nærmest katastrofalt. Det seneste skud på stammen er, at Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM) bliver sparet væk og Center For Undervisningsmidler (CFU) udsultes. Når man så samtidig kan se, at elevernes faglige resultater i matematik ikke er imponerende, kan det virke helt umuligt med de besparelser, der er udsigt til.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er blandt andet at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: lis.zacho@gmail.com

Matematiklærere har brug for support til dagligdagen. Vi har brug inspiration og viden. Vi har brug for at kunne låne undervisningsmaterialer. Vi har brug for at kunne afprøve artefakter. Vi har brug for at tale om vores fag med andre uden for egen matrikel. Vi har brug for dansk matematik-didaktisk forskning og udvikling. Vi har brug for fokus på vores fag. Vi klarer det ikke alene. 

Discountskolen banker på døren

Besparelserne tyder på, at vi skal til at klare os alene. Det tegner ikke godt for fremtiden. Når vi sidder og drømmer i en demokratisk samtale om ”Det gode skoleliv”, taler selv eleverne taler om alt det, vi ikke har råd til. Discountskolen, hvor alt er og gøres billigst muligt, banker på døren til vores virkelighed. Det skaber virkelig dårlig julestemning.

Så er der de daglige udfordringer med Aula og andre tjenester, der så lige er nede. Alt den tid vi skal bruge på at skrive opdateringer og rapporter i portaler og tjenester, som ingen læser. 

Jeg ved, at eleverne trives med meningsfyldte og spændende opgaver, sådan har de voksne det også. Jeg undrer mig over, at det faldende antal ansøgere til læreruddannelse, de mange elever i mistrivsel og udsultningen af folkeskolen ikke får alarmklokkerne til at ringe øverst i systemet.

To julegaver

Forandringer på ungdomsuddannelserne gør ikke noget godt for læreruddannelsen. Der er brug for en stærk faglighed i matematik inden man starter på læreruddannelsen og vil være matematiklærer. Der er brug for et stærkt fagligt fundament i matematik til mange andre uddannelser. Men vi nærmer os en ond spiral, hvor fagene og deres metoder og didaktik bliver udvandet. Hvor overskriften er ”besparelser” i stedet for ”en ordentlig skole”. Man oplever, at der bliver taget beslutninger, men det er ikke de rigtige.

Matematiklærerne kunne godt bruge lidt bedre julestemning lige nu. Og to julegaver: Vi skal bevare CFU og NCUM.