Folkeskolens matematikrådgiver

Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Jeg har også en ordblind elev i min klasse

Noget af det bedste ved folkeskolen er diversiteten. I folkeskolen mødes alle typer elever, lærere, forældre og mennesker

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Elever med anden etnisk baggrund

I min klasse er der heldigvis mange forskellige elever.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Der er elever med anden etnisk baggrund, der har udfordringer med at forstå det danske matematiske sprog. De er udfordret af teksterne i matematikundervisningen, men kæmper en brav kamp for at læse og forstå dem.

Elever i matematikvanskeligheder

Så er der elever, der har svært ved matematik og som har mange regnehuller. De har måske skiftet skole flere gange, og er udfordret af manglende faglig progression i deres skoletid. De kæmper dagligt og er udfordret af manglende motivation for faget. På gode dage tager de kvantespring, på dårlige går alt i stå og matematik er bare for uoverskueligt og abstrakt.

Ordblinde elever

Så er der en elev, der er ordblind. Det er svært at læse teksterne i bogen, men intoWords gør en god forskel. Matematik kan virke uoverskueligt og svært. Men der arbejdes flittigt og fokuseret, til tider langsomt, men med mange små sejre. Teksterne er svære i matematik, og kan være uoverskuelige, når man er ordblind. Jeg er meget opmærksom på ordblindhed som matematiklærer, det kræver en god relation til eleven, når man går i dialog omkring udfordringerne og tålmodighed fra begge sider. Vi har heldigvis teknologi, der kan gøre livet meget lettere for en ordblind elev.

Dygtige elever

Så er der de meget dygtige elever, der let kan gennemskue faget, som elsker at diskutere og som let kan se matematikken i opgaveteksterne. De kræver en anden opmærksomhed fra mig end de udfordrede elever. Men når jeg ser dem og deres potentiale, er det fantastisk at være vidne til deres læring.

Elever med andre interesser

Så er der eleverne, der hellere vil spille fodbold eller computer, være på Instagram eller snapchat, shoppe på Wish, læse bøger eller hygge. Som er i skolen fordi de skal.

Elever der pludselig vågner

En helt speciel kategori er de elever, der pludselig opdager at det er fedt at arbejde med matematik. Elever der går fra lavt præsterende til højt præsterende på ganske kort tid. De tager tilløb og pludselig har de skiftet elevkategori. Det er bedre end juleaften for en matematiklærer at opleve.

Målrettede og fokuserede elever

Jeg oplever også de totalt flittige og målrettede elever, der kaster sig over opgaverne, stiller spørgsmål og går efter at forstå alt og finde de absolut bedste løsninger.

Alle eleverne kræver speciel opmærksomhed fra mig, men det er jo netop det, der gør lærerjobbet fedt, for vi kan gøre en forskel – selvom det er op ad bakke til tider.

Powered by Labrador CMS