Jeg er selvfølgelig medlem af min faglige forening

Er det naturligt at man er medlem af sin faglige forening?

Offentliggjort

Ikke alle er medlem af deres faglige forening. Mange matematiklærere er ikke medlem af matematiklærerforeningen. Der var engang, hvor lærere var rygraden i foreningslivet. Sådan er det ikke mere. Lærerlivet levner ikke overskud til foreningslivet mere. Det virker ikke interessant for den enkelte, men det er et fællesskab for vores fag.

Jeg er matematiklærer. Det er en del af min lærerfaglighed at være matematiklærer. Jeg var engang matematik- og musiklærer. Jeg var også engang matematik-, musik og specialundervisningslærer. Men jeg blev stille og roligt mere interesseret i at være matematik- og teknologiforståelseslærer. Så nu er jeg matematik- og teknologiforståelseslærer og det er på en eller anden måde smeltet sammen med mig. Jeg læser faglitteratur og følger nysgerrigt fagene, hvor jeg  nu kommer frem på biblioteker, SoMe, konferencer, faglige samtaler med kollegaer osv.

Hvis jeg pludselig skal være med til co-teaching i dansk eller et andet, får jeg ud af kroppen fornemmelse. Jeg er på udebane. Helt uden kontrol og faglig indsigt. Næsten fortabt. Det er sådan det er at være faglærer. Jeg ville føle at det var snyd og bedrag, hvis jeg skulle undervise i et fag, der ikke betyder noget for mig. Fag jeg ikke har en lærerfaglighed i. Et fag jeg ikke kender. Det er ikke det bedste for elevernes læring og motivation. For mig er fagene byggestenene i skolen. Og dem skal vi værne om.

Jeg er medlem af matematiklærerforeningen og har også meldt min skole ind i foreningen. Jeg modtager både hjemme og på skolen foreningens blad. Jeg læser det altid. Jeg bliver ofte imponeret over skribenternes viden og passion for faget. Jeg kan godt lide fornemmelsen af, at matematik er et vigtigt fag, som folk har lyst til at reflektere over og skrive om. Det er vores fag. 

Jeg holder altid øje med hvilke konferencer min faglige forening tilbyder og deltager gerne, hvis det ellers passer ind i resten af mit cirkus. Følger foreningens hjemmeside, læser en ekstra gang, når formanden udtaler sig i pressen. Føler fagligt fællesskab.

Matematiklærerforeningen er mit fags vagthund og jeg støtter gerne en forening, der har den samme passion for faget, undervisningen, læringen og en god skole for børnenes skyld. En forening, der kan gøre mig klogere på mit undervisningsfag. Derfor er jeg medlem af min faglige forening.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er blandt andet at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: lis.zacho@gmail.com