Et nyt skoleår er lige startet. Hvad kan vi se frem til?

Hvad kan vi se frem til i det nye skoleår. Hvilke spørgsmål får vi måske svar på? Hvad er spændende? Jeg fik ikke lige forberedt mig i forberedelsesugen, men det går nok. Jeg prøver lige at holde fast i den gode feriefornemmelse lidt endnu.

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg har forberedt mig en hel uge og føler mig totalt uforberedt. Jeg har deltaget i møder og været på kursus i meddelelsesbogen. Vi har planlagt fælles aktiviteter for årgange, afdelinger og hele skolen. Vi har fået mundtlig information, der lige så godt kunne have været skriftlige. Vi har hængt ud og talt om feriens glæder. 

Jeg har gjort rent. Hentet bøger. Printet skemaer. Forholdt mig alt muligt andet end min egen undervisning. Filosoferet over begrebet forberedelse. Hvad er det egentlig? Er der forskel på forberedelse og planlægning? Jeg er uforberedt på min egen undervisning, så det nye skoleår kan bare komme an, det er heldigvis en lærerkompetence at trylle.

Tidsregistrering

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er blandt andet at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: lis.zacho@gmail.com

Vi er i gang med tidsregistrering af vores arbejdstid. Det er en ny oplevelse. Det er en god tid for mig selv, men en begrænsende ting i forhold til mit arbejdsliv. Arbejde og fritid har i mange år flydt sammen for mig. Nu skal det hele i skema. 

Det kommer til at kræve en del selvdisciplin for mig. Ikke noget med at læse på Aula søndag aften. Ikke noget med at fortsætte med den individuelle forberedelse, når man lige er i flow. Meningen er selvfølgelig, at vi ikke skal arbejde for meget, men har vi tid til de opgaver, vi skal løse?

Årsplaner

Jeg har ikke skrevet en årsplan. Det virker underligt at prioritere at skrive en årsplan, man med garanti ved ikke kommer til at holde. Jeg har i stedet tænkt over hvilke værdier, der er vigtige for 6 klasse matematik. Motivation, problemløsning, digitale hjælpemidler, læsning i matematik og fede, virkelige projekter. 

Men planen er ikke skrevet. Jeg har hentet bøgerne, men tænker egentlig ikke at bruge dem særligt meget. Det virker som at starte helt forfra efter en forberedelsesuge, hvor man ikke fik forberedt sig til ens kerneopgave - undervisning.

Et godt skoleår venter

Jeg er sikker på, at det bliver et godt skoleår. Gode kollegaer og gode elever. Der er mange gode og spændende ting at se frem til. Store afgørende spørgsmål, hvor vi måske får svaret i dette skoleår. 

Hvad sker der med målene for undervisningen? Hvordan kommer tidsregistreringen til at påvirke hverdagen? Er der nogen, der læser det vi skriver i meddelelsesbogen? Kommer der en læseplan for valgfaget teknologiforståelse? Hvordan vil de evige kommunale besparelser påvirke vores hverdag? 

Hvordan bliver debatten om skærme og mobiltelefoner i det kommende år, hvor vi helst skal have flere bøger og mindre teknologi i klasseværelset? Hvordan får vi råd til at købe bøgerne? De er efterhånden på ældre og slidte. Bliver der ændringer omkring eksaminerne? Hvordan vil man fra ministerens kontor forholde sig til de dårlige trivselsmålinger? Spændende…

eTwinning

Det internationale samarbejde er motiverende og en spændende ting i hverdagen. Det er afhængigt af en solid digital kommunikation, gode idéer og faglig motivation. Det giver udsyn og indsigt. 

Jeg er så heldig at skulle deltage i en eTwinning konferencen ”Wellbeing at school” til september. Jeg er spændt på at møde lærere fra andre EU-lande og høre om deres oplevelser af elevernes trivsel i skolen. Det er lærerigt at tale med andre om skole. Det giver mange nye perspektiver og idéer. Det er nogle gange lettere at forstå sit eget arbejde, når man sammenligner det med andre, der har det samme arbejde, men i en anden kultur. Jeg glæder mig.

Skoleåret 2024/25 kom an

Det nye skoleår er i gang. Der er mange gode ting at glæde sig til og over. Jeg håber at få indhentet mig selv og få styr på forberedelsen, årsplanerne og mødeaktiviteten. Eleverne har indfundet sig, og de viser ganske tydeligt, hvad de har glemt hen over ferien, så jeg tager det helt med ro. Det går nok uden årsplan lige foreløbigt. Og så ser jeg hen imod gode svar, afgørelser og oplevelser. Og så gælder det om at holde fast i den gode feriefornemmelse lidt endnu