Blog
Nåede I bogen?
Nej, men vi nåede rigtig meget andet. Vi greb mulighederne. Vi havde et godt år og eleverne var mere motiverede for matematik i slutningen af året end i starten af året.
Vi anvender alt for tit bøgerne som undervisningsmateriale. Sikkert fordi vi er tidspresset. Og fordi vi har vænnet os til at anvende undervisningsmaterialer, som andre har didaktiseret for os. Vi når til den konklusion, at hvis vi har gennemgået bogen, har vi passet vores arbejde. Rigtig ærgerligt for bogsystemet er ikke altid opdateret. Det passer måske ikke lige til den elevgruppe, som vi arbejder med. Men det er hvad vi har. Vi burde få muligheden tilbage, så det var læreren i den enkelte klasse, der bestemte, hvilke undervisningsmaterialer, der anvendes i den enkelte klasse. For det har den professionelle lærer styr på. Men vi bliver ikke hørt, og ender lidt som den forlængede kommunale sparekniv. Vi mister indflydelsen. Og så er der ikke lige helt overblik over, hvad kvaliteten er, af det arbejde eleverne har udført på det digitale træning/læringsplatforme, som kommunen har indkøbt. Lyt til lærerne.
Stress og præstationsangst. Når vi nu det hele. Hvad tænker forældrene? Klarer mine elever det hele. Jeg har fornemmelsen af, at det ikke er læreren, der sætter dagsordenen, men alle mulige andre. Man kan drømme om en fremtid, hvor der er fokus på at en lærer er en der er uddannet til at gennemføre undervisning for en gruppe elever. En person der kan tage stilling og vurdere, hvad der skal til for at eleverne er i bedst mulig læring og trivsel.
Der opstår en forklaringsudfordring omkring vores fag. Kompetencebaseret undervisning, åbne opgaver, undersøgende matematik, kreativitet og motivation og på den anden side træning, færdigheder og lektier. Forældrenes pres og forestilling om læring af matematik bliver til tider den enkelte lærers udfordring. Og nu er lærerens beslutninger også påvirket af kommunale besparelser. Efterhånden føler man, at man mere er jonglør i et cirkus end lærer.
Jeg havde et fantastisk år med min matematikklasse. Vi fik afprøvet et utal af gode åbne opgaver. Vi fik undersøgt og debatteret. Vi kastede os i en lang periode over Corona-tallene og blev dygtige til Excel og lærte noget om nyheder og samfund. Vi argumenterede og diskuterede. Spillede på vores telefoner og lærte at kode. Trænede det der drillede for meget og brugte virkelig lang tid på brøker og ligninger. Vi brugte mest bogen til faglig læsning. Og nød at knække de sværeste nødder. Vi havde et godt år. Og vi nåede ikke bogen.
Nu venter sommerferien. Og efter sommerferien er det med nye skemaer og nye sparekrav. Håber det bedste for os alle. God sommer