Blog
Det varer ikke ved
Hvordan får jeg et ordentligt forhold til mine elever online? Undervisning bag en skærm udfordrer relationerne. Hvordan bruger jeg aktivt vores relation til at skabe gode undervisningssituationer?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Onlineundervisningen har ramt os igen. Og vi ved ikke hvornår det stopper. Det eneste jeg ved, er at det ikke varer ved. Det er en udfordrende tid, når man sidder i sit køkken og skal undervise. Jeg orker ikke sidde i stuen, for det er der, jeg holder fri. Så passer køkken og arbejde bedre sammen for mig lige nu. Men vi ved intet om, hvor længe det varer, og det er egentlig også ligegyldigt for mig, hvis mine omgivelser bare har tillid til at arbejdet bliver gjort, så godt som situationen giver os mulighed for.
Min største bekymring lige nu er, hvordan vi bevarer de gode relationer og eleverne føler at de går i skole, er i læring, og at det, vi arbejder med, giver mening for dem. Der kommer en tid, hvor eleverne skal i skole igen. Hvor lærerne skal samle op på eleverne, og en ny virkelighed atter skal implementeres i en skolehverdag. Det skulle helst ikke blive endnu en udfordring for os.
Jeg er nået frem til, at det er absolut vigtigt for relationen til eleverne, at den undervisning vi leverer, er solid. Det er ikke tilstrækkeligt at udlevere kopiark eller endeløse lektier, der ikke bliver rettet eller gennemset. At undervisningen fungerer, og at eleverne har en stærk følelse af, at være i læring. At jeg optræder som lærer, selvom jeg sidder bag en skærm, og stiller de samme spørgsmål som jeg eller gør, når vi er i analogt selskab. At jeg er til rådighed og parat til at svare på spørgsmål, når behovet er der hos eleverne. Det kan så være over andre platforme end dem vi plejer at anvende til onlineundervisning. Og at eleverne ved, hvad min forventning er til dem. At jeg er absolut tydelig og mig selv.
Min huskeliste til onlineundervisning og relationer mv.
- Mød eleverne hver dag online
- Nævn deres navn, tal direkte til dem alle og hver især
- Fortæl dem hvad du er optaget af lige nu, og hvad der ellers sker, inviter eleverne indenfor i dit liv
- Vis interesse for deres liv og situation
- Gør tydeligt rede for, hvilken faglighed vi arbejder med og hvorfor
- Find en effektiv måde, at give eleverne individuel feedback på deres arbejde
- Opret grupperum på den platform som I bruger, så eleverne selv kan mødes
- Skab struktur for eleverne, så de kan navigere i onlineundervisningen
- Inddrag eleverne i beslutninger om undervisningen
- Skab uformelle samtaler med eleverne
- Bliv ven med dine fejl, og lær af dem, måske bliver man klogere - nogle gange sammen med eleverne.
Jeg logger altid på før tid, og taler med eleverne om løst og fast. Nogen vil gerne tale, og ved at jeg er til rådighed og logger sig på for en lille snak. Når vi så går i gang med undervisningen, starter jeg med at forklare dagens plan, dagens mål og hvorfor vi skal lave netop de aktiviteter, som jeg har planlagt. Og så kører den faglige undervisning. Vi arbejder med formler og ligninger og anvender grupperum, YouTube, spørgeskemaer, screen cast, åbne opgaver, GeoGebra, Excel, bogen, selvrettende træningsplatforme, Apps, padlet, mobiltelefoner, nyhedsartikler om Corona og meget mere.
Det kan sagtens lade sig gøre at lære matematik online. Men jeg glæder mig til, at vi på et tidspunkt bare kan gå i skole, som i gamle dage før pandemien ramte os. Det varer forhåbentlig ikke ved.