Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

I mit næste lærerliv vil jeg være tegnelærer

Hold da helt op, hvor er det hårdt at insistere på at anvende computere i undervisningen, når de rent faktisk er pensionsmodne og fyldt med irriterende forhindringer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er helt med på at pensionsalderen er sat op for lærerne, men troede ikke at det også gjaldt computerne. Der er så mange besværligheder, der skal overvindes, når man skal anvende computere i undervisningen. I min hverdag er der ikke nok computere, og de er gamle, langsomme og ustabile. Vi mangler stikkontakter, så man vælter rundt i ledninger. Udsigten til at de bliver skiftet er ikke-eksisterende.

Det giver rigtig god mening at anvende computere i matematikundervisningen. Dels skal eleverne anvende dem til eksamen, og dels er eleverne ikke digitalt indfødte, så skal der bruges undervisningstid på at lære programmer og teknik at kende. De skal være lige så trygge ved programmer og teknik, som de skal være ved det faglige stof, vi også arbejder med i timerne. Det virker underligt og utidssvarende på mig ikke at bruge computere i undervisningen, men jeg har efterhånden stor forståelse for de kollegaer, der ikke bruger dem.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Jeg har overtaget en 8. klasse, der ikke tidligere har brugt nævneværdig tid på GeoGebra, Excel og CAS. De har hver der computer, men vil hellere bruge deres hæfte end CAS-programmet. De betragter computeren som et fritids-device, som man hygger med, spiller på, ser YouTube med eller ser på indkøbssider med. Så er udfordringen at få dem til at forstå, at en computer er et skolearbejdsredskab, der bare er fyldt med udfordringer. Den er ikke nem at sælge.

Så i mit næste lærerliv vil jeg være tegnelærer – bare papir, blyant og viskelæder, måske tilsat lidt stille musik.