Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Online undervisning i en Covid-19 tid

Covid-19 sætter allerede store aftryk i vores hverdag og nu endnu mere. Skoler lukker, det hele er lidt uvist, underlig og skræmmende, men eleverne skal have undervisning https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2020/mar/200311-nye-tiltag-mod-covid-19-coronavirus

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan føles som at træde rundt i et minefelt. Man vil gerne fra A til B, men ved at hvert skridt er en udfordring. Eleverne skal undervises, men den menneskelige kontakt er farlig. Mit hoved er allerede ved at planlægge online undervisning for mine klasser.

8. klasse matematik

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Eleverne får opgaver i https://skoledu.dk/ som de løser på aftalte tidspunkter, og jeg skriver kommentarer til deres arbejde, mens de arbejder med deres opgaver. Derudover får de eksamensopgaver tilsendt, som de returnerer løst til mig digitalt. Vi laver digitale spørgetimer, hvor de stiller skriftlige spørgsmål til emnet, vi har gang i. Og så skal eleverne lave små film, hvor de forklarer emnet, vi arbejder med. Filmene uploades i Onedrive og alle skriver kommentarer/feedback til et antal af filmene. Det bliver en helt ny oplevelse af være matematiklærer fra egen sofa.

Teknologiforståelse

Eleverne får opgaver i Scratch – der er masser af små træningsøvelser på https://scratch.mit.edu/ideas som de kan arbejde med.

Eleverne skal også arbejde med Code.org, https://studio.code.org/courses, hvor der også er masser af aktiviteter, der kan løses på egen hånd.

Jeg opretter en klassekode i https://codecombat.com/ og så kan eleverne arbejde med kodningsaktiviteter på siden. Det virker som et spil og er motiverende og udfordrende.

Eleverne kan også arbejde i https://cospaces.io/edu/, hvor de kan lave fantastiske fantasifulde verdener. Vi har lige anvendt programmet i Coding Pirates, og det var en sand fryd at se elevernes produktioner – dansende kameler, sjove kommentarer og finde detaljer. Der kan også bruges mange gode timer her, og man kan også arbejde flere i samme verden.

Musik

Her vil eleverne blive sat til at arbejde med https://sonic-pi.net/, hvor de kunne kode musik, være kreative og lege med lyd.

Måske drømmer jeg, men eleverne ville kunne hygge sig med at lave nogle fantastiske digitale produktioner, samtidig med at de får en del værktøjskendskab og anvendt deres fantasi og forestillingsevne.

Jeg overvejer hvilke platforme vi skal bruge til kommunikation, det kunne være smart hvis man både kunne lave videosamtaler og skrive sammen – måske endda i forskellige grupper.

I en uhyggelig situation kan det virke lidt spændende at udfordre formatet undervisning af en klasse i et fag. Jeg er parat til online læring i folkeskolen. Og venter spændt på udmeldingerne fra de højere instanser.