Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Kan jeg få en test?

Vi har de seneste år fået en måle- og vejekultur i skolen. Voksenlivets karriere starter i folkeskolen, stedet hvor vi bare vil danne hele mennesker. Vi angriber eleverne med nationale test og UPV og de reagerer naturligvis.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alt kan ikke måles og vejes. Det findes ikke en test, der viser alt, hvad man har lært. Man lærer matematik ved at arbejde med stoffet, være fokuseret og koncentreret. Det handlet om engagement og målrethed. Og vores evne til at lære er forskellig. Undervisning er ikke en vare der sælges med garanti.

En elev spurgte mig om, hvornår hun kunne få en test. Hun ville vide om hun havde styr på sidste års pensum. Og hvordan det stod til med dette års pensum. Jeg sagde selvfølgelig, at det ikke var en god idé. Og man ikke bare kunne teste sig til en standpunktskarakter eller bedre julegaver. Man tager ikke bare en test, fordi man vil vide hvad man har lært, og testene er ofte designet til at blive anvendt på et bestemt tidspunkt i skoleåret. Der skal være en speciel årsag til at tage en test, det er ikke noget man bare gør. Og hvis der er en speciel årsag, finder man en test eller en metode, der så kan afklare de udfordringer, som man har opdaget, men gerne vil undersøge dybere. Derefter kan man så tage stilling til, hvilke tiltag resultatet medfører.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Man må betragte det stof, som man har arbejdet med, som indlært i en eller anden grad, hvis eleverne har deltaget i undervisningen. Men der er ingen garanti for læring og ej heller for elevernes deltagelse i undervisningen.

Eleven kunne ikke forstå hvorfor jeg ikke vil tage testen. Hun krævede at blive målt og vejet.