Blog
Foto: Lis Zacho
Refleksioner over skolestart
Sommerferien fløj afsted. Et nyt skoleår er allerede i gang. Snart kommer eleverne. Men der er ikke lige styr på det…
Et nyt skoleår uden afklaring på teknologiforståelsens skæbne. Hvad mangler vi ellers afklaring på? Det er nok forskelligt fra kommune til kommune, fra skole til skole og fra lærer til lærer. Men jeg er helt sikker på, at mange går rundt og føler sig lidt rundtosset i Cirkus folkeskolen. Bølgerne fra reformen flyder dagligt ind over os alle. Normaliseringen der udeblev. Bevægelsen der ikke lige kunne lade sig gøre. Lange kvælende skoledag og børn i mistrivsel. Politiske udmeldinger der forsøger at gøre op med en dysfunktionel reform. 10 spildte udviklings-år, som vores formand taler om. Det kan virke uoverskueligt bare at ville være lærer og levere undervisning, som man kan stå inde for. Fagene er vores identitet, det er dem, der skaber vores mening med vores arbejde. Når de så bliver til selvrettende opgaver, der er løsningen i en travl hverdag, hvor tiden til forberedelse er erstattet af tiden til andre opgaver og tiden til bare lige at puste ud. Der er brug for frihed, tid og rum i folkeskolen.
Så vælter der lige en sag ud over os alle omkring Chromebooks og Google. Hvis der er et problem med Google, er der sikkert også et problem med alle de andre mastodonter. Hvad kommer det til at betyde i vores kommune? Hvorfor har kommunerne ikke IT-specialister ansat, der er kloge på sikkerhed, så vi ikke var havnet i denne situation? Computere i skolen er ingen enkel sag. Hvad skal vi anvende til og hvordan? Hvornår giver det overhovedet mening at hive et digitalt device frem i sin undervisning. Store spørgsmål. Men egentlig meget rart, at man ikke er alene med frustrationen. Kigger Google mon med? Hvem er de næste, der bliver politianmeldt? Jeg har valgt bare at tage det roligt, for på min skole er der kun computere til eleverne fra 6. til 9. klasse. Resten må dele nogle ufuldstændige klassesæt af tvivlsom kvalitet, som man lige skal finde og slæbe rundt med. Der er ikke økonomi til indkøb af supplerende materialer og computere er svært tilgængelige for mange klasser på skolen, så lærerkreativiteten må blomstre igen. Det kommer der garanteret noget godt ud af.
Nye skemaer, nye tiltag, nye børn, nye kollegaer. Det er altid spændende at starte et nyt skoleår op. Jeg er blevet matematiklærer i skolens specialklasserække. Jeg glæder mig. Jeg glæder mig til forhåbentlig at kunne gøre en forskel. Jeg glæder mig til at udforske mulighederne for at lære matematik, når udfordringerne står i kø. Jeg vil fokusere på elevernes motivation og deres syn på faget, gennem relevante problemløsningsopgaver, undersøgelser og eksperimenter. Men også spil og lege skal have en fremtrædende plads i hverdagen. Selvom jeg gik på sommerferie som en slatten klud, har det været svært ikke at tænke på det nye skoleår. Ideerne bobler i mit hoved. Vi arbejder heldigvis med mennesker.
Usikkerheden omkring vilkårene for vores arbejde som lærere fylder. Arbejdsmiljøet er under pres. Der er fald i ansøgere til læreruddannelsen. Der er ikke styr på det formelle. Men mandag møder eleverne i skole. Traditionerne blomstrer. Flagene er hejst. Vi synger. Eleverne kommer med nye oplevelser i bagagen og måske er skoletasken ny. Der krammes og glædes over gensynet. Så er det skønt at være lærer. Godt skoleår til jer alle.