Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Hvad skal vi med årsplaner?

Jeg har set og selv skrevet årsplaner i mange forklædninger. Alt fra autogenereret fra bogsystemet til projekt på projekt uden bog. Men hvorfor skriver vi årsplaner, når det er så svært at overholde dem?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi skriver vel årsplanen for at have et overblik over de aktiviteter, der skal arbejdes med i matematiktimerne, så vi sikrer, at vi husker alt det, vi skal igennem og alt det eleverne forhåbentlig skal lære. Den skal afspejle vores fagsyn og være et professionelt udtryk for vores vurdering af, hvad der skal arbejdes med i årets løb for at netop vores elever lærer. I min optik kan en årsplan ikke genanvendes eller kopieres. Den skal specieldesignes til den enkelte klasse, for ingen er ens. Men årsplanen skal også give mulighed for at inddrage aktuelle og pludseligt opståede situationer i matematikundervisningen.

Matematikundervisningen skal give mening for eleverne. Den skal være relevant og skabe grobund for nysgerrighed, idégenerering, argumentation, kompetencer og faglig fordybelse for alle eleverne. Den skal tilgodese matematikken, sproget og teknologien. Den skal give eleverne redskaber og viden, der sætter dem i stand til at anvende matematikken i deres liv og uddannelse.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Jeg har ikke løst min opgave som matematiklærer ved at gennemgå årgangens matematikbog eller fagportal fra start til slut. Måske et bogsystem eller en portal, som jeg ikke selv har valgt ud fra fagsyn og elevgruppe, men undervisningsmaterialer, der udvalgt i en anden tid og et andet sted. Men ved at jeg som matematiklærer udvælger de opgaver, der efter min overbevisning fører til den ønskede læring for mine elever. Nogle kan findes i bogsystemet, andre på nettet eller på hylder rundt omkring. Nogle kan man selv udvikle - måske i fagteamet. Matematikvejlederen har sikkert fingeren på pulsen omkring ny-udgivelser her i landet, men også i udlandet. Der er virkelig mange opgaver derude.

Vi skal skrive årsplanen med en hensigtserklæring om at prøve at overholde den, men se det som en succes, hvis vi finder på noget andet og mere relevant i løbet af skoleåret. Vi skal løbende arbejde med udvikling af vores undervisning og have fokus på elevernes motivation og læring. Det sker ikke ved at lave en autogenereret eller kopieret årsplan. Det sker ved løbende evaluering af undervisningen og tilretning af årsplanen, så den hele tiden bliver mere og mere spændende.