Blog
Foto: Evolytes
Har eleverne brug for det samme undervisningsmateriale altid?
Har eleverne overhovedet brug for ét undervisningsmateriale. Økonomien er stram og udgifterne til undervisningsmaterialer er store. Men hvad er behovet egentlig?
Mange
matematiktimer er bygget over den samme læst. De er let genkendelige og ens.
1. Introduktion til timen og stoffet
2. Opgaveløsning
3. Og til slut opsamling og eventuelt lektier
Og matematikbøgerne
eller fagportalerne fylder meget. De er lærerens sikring for, at man får
arbejdet med det relevante stof for klassen. De er forudsigelige og skaber
tryghed for mange lærere. Men de skaber også en forudsigelighed, der kan virke
dræbende kedsomlig og irrelevant for eleverne.
Jeg mangler
generelt mere nysgerrighed i matematikundervisningen. Flere projekter og
undersøgelser. Flere timer med udgangspunkt i virkeligheden. Flere eksperimenter.
Mere interesse for at udvikle matematikundervisning. Flere lærere, der jagter
de fedeste opgaver…
I min egen
jagt på undervisningsmaterialer til min klasse, faldt jeg over Evolytes, der er
et Islandsk udviklet matematikspil. Det blev introduceret til mine elever, og de
kastede sig med stor iver ud i spillet. Det lignede noget de kendte fra deres
eget liv om eftermiddagen som børne-gamere. De viste sig hurtigt alle at være
rutinerede gamere. Havde et fagsprog for gaming, som de ikke i samme grad har for
matematik. Det var helt klart deres banehalvdel, vi var inde på. Motivationen
var i top. De fik QR-koder med hjem, så de kunne spille videre derhjemme.
Fordybelse og deling af gode tricks til at komme omkring på banen.
Evolytes er
ny-udviklet og sammen med et hold studerende fra Aalborg Universitet har vi så
sammen med børnene set på, hvordan vi kunne skabe et 2-player spil i Evolytes.
Designworkshop. En lærer der er lige ved at falde ned af stolen over elevernes
spilfaglighed. Nye ord og begreber for læreren, men elevernes virkelighed. Eleverne
har skabt nye designforslag og forbedringer. De studerende arbejder på deres
opgave, reflekterer og udfordrer. Og vi bliver alle klogere på at udvikle
matematikundervisning og Evolytes. Et produktivt samarbejde med elever, lærer
og studerende fra et universitet.
Jeg tænker
normalt, at man skal arbejde med rigtig matematik i matematiktimerne og det
skal være mindst muligt pakket ind i alt muligt andet. Jeg har været kritisk
over for elevernes gaming i fritid og skole. Men jeg kan også nu se klart, at
alle eleverne har ikke brug for det samme undervisningsmateriale. Og at det er
min opgave at skabe undervisningssituationer, der er motiverende for eleverne.
Vi skal surfe mere i matematiktimerne. Vi skal skifte kanaler og prøve nye
muligheder af. Det er lærerens opgave at skabe variation i undervisningen.
Nogen gang må man så gå på kompromis med sig selv og sine egne holdninger.
Men jeg har
heldigvis set elever, der trives, lærer og knokler, for vi spiller Evolytes i
matematiktimerne lige for tiden.
Det er ikke
sikkert, at hver elev skal have en bog eller et login til en portal, når der
står matematik på skoleskemaet. Der er så mange andre muligheder som en
nysgerrig matematiklærer kan samle op rundt omkring.
https://www.evolytes.com/home/da-DK/landing