Blog

Foto: Evolytes

Har eleverne brug for det samme undervisningsmateriale altid?

Har eleverne overhovedet brug for ét undervisningsmateriale. Økonomien er stram og udgifterne til undervisningsmaterialer er store. Men hvad er behovet egentlig?

Offentliggjort

Mange matematiktimer er bygget over den samme læst. De er let genkendelige og ens.

1. Introduktion til timen og stoffet

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

2. Opgaveløsning

3. Og til slut opsamling og eventuelt lektier

Og matematikbøgerne eller fagportalerne fylder meget. De er lærerens sikring for, at man får arbejdet med det relevante stof for klassen. De er forudsigelige og skaber tryghed for mange lærere. Men de skaber også en forudsigelighed, der kan virke dræbende kedsomlig og irrelevant for eleverne.

Jeg mangler generelt mere nysgerrighed i matematikundervisningen. Flere projekter og undersøgelser. Flere timer med udgangspunkt i virkeligheden. Flere eksperimenter. Mere interesse for at udvikle matematikundervisning. Flere lærere, der jagter de fedeste opgaver…

I min egen jagt på undervisningsmaterialer til min klasse, faldt jeg over Evolytes, der er et Islandsk udviklet matematikspil. Det blev introduceret til mine elever, og de kastede sig med stor iver ud i spillet. Det lignede noget de kendte fra deres eget liv om eftermiddagen som børne-gamere. De viste sig hurtigt alle at være rutinerede gamere. Havde et fagsprog for gaming, som de ikke i samme grad har for matematik. Det var helt klart deres banehalvdel, vi var inde på. Motivationen var i top. De fik QR-koder med hjem, så de kunne spille videre derhjemme. Fordybelse og deling af gode tricks til at komme omkring på banen.

Evolytes er ny-udviklet og sammen med et hold studerende fra Aalborg Universitet har vi så sammen med børnene set på, hvordan vi kunne skabe et 2-player spil i Evolytes. Designworkshop. En lærer der er lige ved at falde ned af stolen over elevernes spilfaglighed. Nye ord og begreber for læreren, men elevernes virkelighed. Eleverne har skabt nye designforslag og forbedringer. De studerende arbejder på deres opgave, reflekterer og udfordrer. Og vi bliver alle klogere på at udvikle matematikundervisning og Evolytes. Et produktivt samarbejde med elever, lærer og studerende fra et universitet.

Jeg tænker normalt, at man skal arbejde med rigtig matematik i matematiktimerne og det skal være mindst muligt pakket ind i alt muligt andet. Jeg har været kritisk over for elevernes gaming i fritid og skole. Men jeg kan også nu se klart, at alle eleverne har ikke brug for det samme undervisningsmateriale. Og at det er min opgave at skabe undervisningssituationer, der er motiverende for eleverne. Vi skal surfe mere i matematiktimerne. Vi skal skifte kanaler og prøve nye muligheder af. Det er lærerens opgave at skabe variation i undervisningen. Nogen gang må man så gå på kompromis med sig selv og sine egne holdninger.

Men jeg har heldigvis set elever, der trives, lærer og knokler, for vi spiller Evolytes i matematiktimerne lige for tiden.

Det er ikke sikkert, at hver elev skal have en bog eller et login til en portal, når der står matematik på skoleskemaet. Der er så mange andre muligheder som en nysgerrig matematiklærer kan samle op rundt omkring.

https://www.evolytes.com/home/da-DK/landing