Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Så fik vi alligevel brug for skitøjet igen

En refleksion over lærerlivet i en tid med corona. Det bliver koldt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udendørs undervisning er ikke min spidskompetence. Jeg ser regnen udenfor. Der er stadig nattefrost. Det fysiske og mentale overskud er vendt til et underskud. De mange timer med undervisning ved skærmen, har haft en effekt. Årsplaner og aftaler om gode ture ud af huset, traditioner, fordybelsesuger og hvad vi ellers plejer at fornøje os ved, er væk. Nu skal vi så ud at gå ture med eleverne og undervise udenfor. Jeg bliver ikke ramt af gode idéer til udendørs undervisning i udskolingen i matematik. Jeg kan faktisk mærke at min matematiklæreridentitet siger nej tak. Jeg føler mig ikke inspireret til det. Hvad er egentlig meningen med det? Samle eleverne en gang ugentlig udendørs til undervisning, for at de kan mødes med afstand og sprit. Måske Jakob, Mette og alle de andre vil med?

Jeg gider ikke omstille mig mere lige nu. Hvis det giver mening, er jeg helt med på næsten, hvad som helst, men det er jeg bare ikke sikker på, at udendørsundervisning gør. Hvis bare man på Christiansborg vil lytte til lærerne og skolelederne, og lade være med at komme med underlige forslag til, hvordan vi skal drive skole i en udfordret tid, så var det rigtig godt. Hvis man ville lytte til lærerne på samme måde, som man lytter til de sundhedsfaglige specialister, så kunne skolerne nok selv finde rigtig gode løsninger, der gav mening lokalt. Lærerne og skolelederne er kreative og professionelle voksne, der sagtens kan håndtere komplekse situationer, hvis de får muligheden.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com