Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Keep thinking

Et underligt skoleår er næsten slut. Eksamen og dimission er klaret. Der skal siges endelig farvel til nogen og på gensyn til andre. Nye klasser og nye tiltag, der skal afprøves.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg oplevede Peter Liljedahl for et par år siden, og hans idéer om matematikundervisning har rumsteret i mit hoved siden. Efter ferien skal jeg være matematiklærer i en 6. klasse, og de skal have et ordentligt skud Liljedahl. Jeg må finde ud af, hvordan jeg kan ændre klasseværelset, så der kommer bedre muligheder for at tænke og ræsonnere i fællesskab i rummet. Måske skal gangarealerne og væggene derude anvendes mere aktivt til undervisning. Jeg skal finde ud af, hvordan vi kan gøre det og må på jagt efter tavler og mobile whiteboards. Det kan blive en udfordring på en klassisk Frederiksberg skole, men alt for tænkningen og matematikkens skyld.

Liljendahl arbejder med tilfældige grupper, hvor 3 elever arbejder sammen i en afgrænset periode. Det er vigtigt at eleverne har fornemmelsen af at grupperne er tilfældige og det ikke er læreren, der har sammensat grupperne. Fordelen er at eleverne ikke har de sædvanlige roller og relationer, men det er arbejdet med matematikken, der er i fokus. Det skal også prøves

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Hvordan kan jeg få eleverne til at tænke mere? Jeg må på jagt efter gode opgaver, der sætter gang i tankerne hos eleverne. Liljedahl siger, at tænkende elever er engagerede elever. Der ligger opgaver på hans hjemmeside og jeg har allerede udvalgt nogle, der skal afprøves.

Terningen. Forestil dig en 6-sidet terning, hvor summen af to modsat sider altid er 7. Byg din egen 6-sidet terning uden denne restriktion, hvor mange terninger vil du så kunne bygge? Når jeg så skal have eleverne til at tænke, vil jeg bede dem om at finde ud af hvilke restriktioner, de selv vil kunne opfinde.

Æggeuret. Hvordan kan du koge et æg i 9 minutter, når du kun har æggeure, der kan måle 4 minutter og 7 minutter? Og keep thinking spørgsmålet kunne være at tilføje nye ure, hvilke vil være fine at tilføje og hvilke vil være besværlige.

Det fantastiske 4tal. Beregn alle tal fra 1 til 30 ved kun at bruge 4 og alle de regneoperationer du kender. Og når de så skal tænke videre, vil jeg spørge dem om andre cifre eller tal, der giver de samme muligheder.

Keep thinking

Der er masser af info på hans hjemmeside

Peterliljedahl.com