Blog

foto: Pixabay

Overlevelse for matematiklærere og deres elever

Matematikundervisning kan være ret kedelig, og efter 10 år med reform kan man også være lidt udbrændt. Her får du matematikvejleder og faglig rådgiver Lis Zachos bud på lidt udvikling og forandring i en travl hverdag.

Offentliggjort Sidst opdateret

Matematikundervisning kan være forudsigeligt og kedeligt. Det kan være løse-opgaver-timer, lyt-til-læreren-timer, træn-til-du-opgiver-timer, timer-uden-overraskelser. Vi skal lige have en selvrettende test. Det kan være ret kedeligt.

Men hvordan får vi udviklet matematikundervisningen på skolen? Som matematikvejleder står man med en opgave og et ansvar, der kan veje tungt på skuldrene. Jo mindre vejledningstid man har, jo mere umuligt bliver det at koordinere med fagfællerne, for jo mere er man optaget af egen undervisning.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Man kan læse i ”Mål og Ramme” og på EMU, hvad der forventes. Men kan det lade sig gøre? Der løbes hurtigt og der er hele tiden mange opgaver, der skal løses for en matematiklærer.

Men vi får bare ikke altid tid til det allervigtigste; at skabe den allerbedste matematikundervisning. Man tumler rundt i skolastiske benspænd. Er vi ved her i 10året for reformen at være lidt udbrændte af virkeligheden.

Matematikvejlederens overlevelsesstrategier

Der er forskellige muligheder for at skabe forandring og udvikling på skolen.

1. Man kan melde skolen til et projekt, fx SYKL

2. Man kan deltage i events, fx Pengeuge, Nordisk Matematikkonkurrence

3. Man kan låne en matematikvejlederkollega fra en anden skole, der har fordybet sig noget relevant, fx sproglighed i matematik

4. Man kan deltage i arrangementer for matematikvejledere for at få ny viden, når stakken af bøger man gerne vil læse, er blevet så stor, at man overhovedet ikke kan komme i gang, fx matematikvejlederdage nationalt eller kommunalt

5. Man kan invitere sine kollegaer en tur på CFU som fagteam, og få inspiration og ny viden om nye undervisningsmaterialer. Det er godt at få luftforandring for en matematiklærer og så er der måske en bedre kaffe.

6. Man kan tale med sin kommunale matematikkonsulent, hvis man er så heldig at have en i sin kommune.

7. Man kan være nysgerrig, og udvikle nye lokale matematikprojekter

8. Man kan have fælles foki, fx regnestrategier, skriftlighed i matematik, udvikling og rammesætning af gruppearbejdet

9. Listen kan fortsætte, og der kan komme nye boller i matematiksuppen.

Men hvor vil vi hen med matematikundervisningen som matematiklærere og vejledere?

Jeg drømmer selv om mere fordybelse og færre opgaver. Jeg ønsker at eleverne bliver mere motiverede og fordyber sig i enkelte opgaver hellere end, at de løser en masse opgaver. Jeg drømmer om at eleverne får flere oplevelser af, at matematik er spændende.

Fornemmelsen af, at det er virkeligt fedt, når man anstrenger sig og kan argumentere for sin løsning. Glæden ved at komme i mål med sit problem. Og flere undersøgelser, hvor man finder løsninger på relevante lokale problemstillinger for børn.

Men vi har forskellige vilkår og udfordringer, så drømmene og ønskerne er selvfølgelig også forskellige. Men et er helt sikkert, der er behov for forandring.

Der er hele tiden behov for at udvikle matematikundervisningen på skolen, for der er ikke noget lettere end falde tilbage af ren udmattelse over alle de andre opgaver, der ellers står i kø, og så ender vi med løse-opgaver-timer, lyt-til-læreren-timer, træn-til-du-opgiver-timer, timer-uden-overraskelser. Og det skaber ikke bedre energi hos matematiklærerne...