Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Så kom jeg næsten gennem 3 ugers online undervisning

Det er aldrig kedeligt at være lærer. Der er altid nye udfordringer foran os. Læringskurven har været stejl og oplevelserne gode.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At sende alle elever og lærere hjem er vildt. At forvente at lærernes absolutte analoge arbejde bare digitaliseres fra dag til dag er endnu vildere. Men det var hvad der skete.

Jeg er teknologibegejstret, men også kritisk over for teknologien i skolen. Vi skal tænke os godt om, og vide hvad vi gør. Den skal kun anvendes, når den giver elever bedre og dybere læring i de klassiske skolediscipliner. Og så skal den anvendes, når vi skal arbejde med ny discipliner, der indbefatter teknologi. Men hele skolen endte pludselig i en fuldstændig uforberedt situation, hvor vi kun havde teknologien til at formidle vores undervisning. Der flød en tsunami af lektier ud af de danske læreres computere med landgang rundt omkring spisebordene i hjemmene. Som om eleverne ikke havde arbejdet med det faglige stof før i dette skoleår. Som om træning af faglige discipliner ville gøre viruskatastrofen mindre for eleverne. De skulle i hvert fald ikke kede sig.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Men så skete der noget. Lærerne begyndte at tale om Teams, Meet og ZOOM. De nye digitale mødesteder. Kreativiteten blomstrede. Transformationen startede. Flere og flere begyndte at mødes digitalt med eleverne. Bevidstheden om at man godt kan bevare relationer online blev fakta. Der blev eksperimenteret med nye programmer til opsamling i undervisningen. Pludselig brugte vi Microsoft Forms, Padletter og fællesdokumenter mere end nogen sinde før. Og online peer to peer feedback var nu en ny disciplin, ligesom klassesamtalen, hvor vi både talte og chattede på samme tid. Vi begyndte at ”like” udsagn i chatten, hvorefter vi samlede op og blev enige om det mest væsentlige. Online demokrati og klassesamtale – det havde vi ikke i folkeskolen i januar 2020.

Flere fandt ud af at ændre deres undervisning, så det gav mening, at den var digital. Vi lærte og delte viden. Det, der kan lade sig gøre i klasseværelset, kan ikke altid lade sig gøre online. Vi lærte tålmodighed og at vores internet har forskellig hastighed. Vi gav hinanden tid til at svare – enten på skrift eller i tale. Jeg lærte, at det er lettest online, hvis vi anvender den samme lommeregner – valget faldt på https://lommeregneren.dk/. Det vil jeg tage med mig, når vi skal gå i analog skole igen. Vi lærte både at bedrive online undervisning, men også en del om vores normale analoge undervisning.

Jeg kom godt igennem onlineundervisningen i samarbejde med klassens dansklærer. Vi lærte i fællesskab, reflekterede og prøvede nye tiltag af. Udfordringen bidrog med et stort løft af vores samarbejde. Vi fulgte hinanden undervisning, hjalp til, kommenterede og deltog. Super fine indsigter, vi ikke lige kunne få i den analoge skole. For at rammesætte undervisningen opfandt vi begreber som ”Henriks Hjørne” og ”Nørdehjørnet”. Hver dag bidrog med nye erkendelser. Og vi kan sagtens arbejde med relationer digitalt. Den sædvanlige klassedynamik blev opløst, det var ikke længere de samme elever, der var problemløserne, hjælperne osv. Jeg vil aldrig mere bede eleverne om at være stille – jeg vil sige MUTE fra nu af. Sidste fredag inden påskeferien skal vi tegne påskeæg i GeoGebra, dele dem på en Padlet og kommentere på hinandens digitale påskeæg og skrive et lille gækkedigt. Og slutte af med at sige god og velfortjent påskeferie til hinanden.

Nu går vi snart på påskeferie i total uvidenhed. Hvornår skal vi i ”rigtig” skole igen? Hvordan åbner man en larmende skole stille og roligt? Hvem starter først? Hvilke hensyn skal der tages? Har vi håndvaske nok? Virkeligt underligt.

Coronaen er en katastrofe, men den førte også noget godt med sig her i første omgang. Folkeskolen trådte på flere måder ind i den digitale tidsalder. Fællesskabet fra lærerværelserne blev ført med rundt på de private matrikler. Der blev skabt undervisning med de forhåndenværende muligheder. Vi lyttede til hinanden og lærte. Der er stadig meget at lære, men vi gjorde det.