Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Mundtlig matematikeksamen er fantastisk – og forberedelserne starter i 1. klasse

Når eleverne skal til mundtlig matematikeksamen i 9. Klasse bliver de målt og vejet på deres kompetencer i matematik. Men arbejdet med kompetencerne starter tidligt i skoleforløbet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min klasse har trukket mundtlig matematik til eksamen i 9. Klasse. Jeg sidder og sveder over oplæggene, lærervejledningen, gruppedannelserne, tekstopgivelserne og kompetencerne. Nogle af kompetencerne har eleverne klaret ved den skriftlige eksamen og andre er i fokus til den mundtlige. Disse tre er i absolut fokus:

  • Problembehandling
  • Modellering
  • Ræsonnement og tankegang

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Her i forberedelsesfasen er det blevet meget tydeligt for mig, at det er rigtig vigtigt at have fokus på kompetencerne helt fra skolestart. Det er afgørende for elevernes opfattelse og indsigt i kompetencerne, at de er vokset op i skolen med dem.

I indskolingen er der utallige muligheder for at arbejde effektivt med problembehandlingskompetencen gennem små historier, hvor eleverne skal løse et problem, opstille en model og forklare deres ræsonnementer. Problemløsningen kan foregå i små grupper, modellen kan bygges i centicubes, pap og papir og ræsonnementet kan trænes i fremlæggelser og samtaler med hinanden og læreren.

Eksempel indskoling:

Læg 4 spillekort med bagsiden opad på bordet. Fortæl eleverne at alle kortene er spar, og summen af tallene på kortene er 14. Hvilke kort ligger på bordet.

Eksempel mellemtrin:

Læg 5 spillekort med bagsiden opad på bordet. Fortæl eleverne at alle kortene er røde. 2 af kortene er hjerter. Der er 2 kort med samme tal og summen af alle tallene på kortene er 28

Eksempel udskoling:

Læg 5 spillekort på bordet med bagsiden opad. Fortæl eleverne, at det er spar og hjerter, og kortene højst har værdien 11 og der er ingen værdier, der optræder 2 gangen. 2 af kortene har summen12 og produktet af de 3 andre kort er også 12. Summen af de 2 højeste kort er 14. Der er et ulige antal kort med farven hjerter og deres værdier er også ulige.

Det er spændende for eleverne at arbejde med deres kompetencer og deres bevidstgørelse om kompetencerne skal være klar fra starten – det gør alting meget lettere gennem hele skoleforløbet og især til allersidst

Så start altid med kompetencerne, når årsplanen skal skrives