Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

200

Dette er mit blogindlæg nummer 200, og jeg skriver om noget af det gode for mig ved at være lærer i den danske folkeskole.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er mange udfordringer i folkeskolen i dag, men der er heldigvis også mange glæder.

Jeg har lige deltaget i læringsfestivalen i Bella Centret og nydt at møde kollegaer fra hele landet. Det er dejligt at sætte sig for at spise frokost, og så kommer der en kollega og sætter sig. Vi har aldrig mødtes før, men har helt naturligt et fællesskab. At være lærer kan næsten føles som en tilstand. Så taler man om, hvor man kommer fra, forskelle og ligheder. Det er virkeligt interessant og forskellen i fællesskabet bliver tydelig. Det er en glæde, at der er Læringsfestival og vi kan mødes på tværs af landet og fagligheder.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Jeg mødte Lakserytteren til Læringsfestivalen og fik også lige lavet en selfie med ham. Den tog jeg med tilbage til eleverne. Virkelig billige point. Sjovt at høre deres reaktion og glæde ved at jeg havde mødt ham. Jeg kom længere ind i børneklubben omkring YouTube og TikTok. Det er interessant at følge elevernes digitale udvikling og forsøge at forstå, hvor de nu er, og hvad de laver der. Glæder mig til jeg bliver bedre til at inddrage det mere i den daglige undervisning.

Ligesom det er fedt at tale med kollegaer, er det også totalt livsbekræftende at tale med eleverne om livet og alt det, der også lige er matematikundervisning. Covid19 har fyldt en del i matematiktimerne den sidste tid, og det har været skønt at opleve den måde, som eleverne søger viden og er opdateret. De kommer og viser mig sider og vi forholder os kritisk til fakta med matematik og diskussioner. At mærke eleverne engagement og motivation er en af de helt store glæder i dagligdagen. De er helt naturligt ikke topmotiveret hele tide.  Jeg prøver at huske på de gode oplevelser, så det er lidt lettere at komme igennem de mindre gode.

Det er også en stor lærerglæde at planlægge et forløb og glæde sig til at afvikle det. Virker det, forstår eleverne idéen og lærer de det, som var hensigten. I min 8. klassearbejder vi med procent og i disse coronatider det oplagt at lave undersøgende arbejde omkring hele situationen. Vi skal arbejde med 80% -15% - 5%, altså 80% bliver bare lidt syge, 15% bliver meget syge og de sidste 5% har brug for hospitalsbehandling. Hvordan ser det ud med kapaciteten på hospitalerne hvis fx 20% af en befolkning bliver smittet? Jeg ser frem til at afvikle forløbet med eleverne, og er allerede nysgerrig på deres resultater og hvilke valg de vil tage. Det bliver spændende.

Det er også en stor glæde for mig at blogge, det får mig til at reflektere over min hverdag. Det skærper mit fokus på det, der sker omkring mig. Det kan virke befriende at få det skrevet ned, og så skåner det mine omgivelser for mange frustrationer. Jeg tror jeg bliver en bedre lærer af at blogge.

Som lærer er man på en måde helt unik på alder, fag, erfaring og sig selv. Det er glædeligt at arbejde sammen med kollegaer, der har en anden alder, viden og erfaring end en selv. Fællesskab og forskellighed er et glædeligt vilkår i folkeskolen. Det er sjovt, når fransklærerne taler fransk sammen, når religionslærerne diskuterer problemstillinger, jeg ikke har tænkt over, når jeg lærer nye ord om dansk. Det er fedt at opleve det faglige miljø på skolen.

Det glædelige for mig ved at være lærer er samværet med eleverne, udvikling og gennemførsel af god undervisning og så at være vidne til eleverne udvikling. Det er også glædeligt at være bevidst om sin egen faglige udvikling, at lære og være nysgerrig på ny viden. At være lærer er at være i evig bevægelse og udvikling.  Det er godt at være lærer.