Blog

Foto: Pixabay

Finanslov forbudt for børn

Økonomien er bomstærk. Man finder enorme milliardbeløb rundt omkring. Store smil og pressemøder. Hu hej her går det godt. Kan man slå en kolbøtte på Christiansborg?

Publiceret Senest opdateret

Der er ikke noget bedre end at anvende virkeligheden i matematiktimerne. Og her kunne finansloven være et smukt eksempel, nu hvor det går så godt i Danmark. 

De gode matematikopgaver står i kø og kalder længselsfuldt efter et regneark. Matematikundervisningen er en succes, når den tager udgangspunkt i virkeligheden. Når tallene fortæller historien. Når børnene forstår og indser virkeligheden og samfundet i matematiktimerne. 

Men den virkelighed, som man kan vise børnene er simpelthen for ringe. 

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Det lyder hult, når vi får tudet ørerne fulde af ”bomstærk økonomi”, og så samtidig skal glæde sig over 35 millioner til folkeskolen. Det dækker ingenting og slet ikke hullerne i taget, mangel på bøger på biblioteket, oplevelserne for børnene, lejrskoler og nutidige undervisningsmaterialer.

Aflysning på aflysning

De store teaterforestillinger er allerede historie. I flere kommuner er lejrskolerne allerede fortid. Og i andre hænger de i en tynd snor. Lærerne begynder at tale om, at bare de ikke sælger de fine gamle, traditionsrige lejrskolebygninger på de mest fantastiske beliggenheder. De kan aldrig erstattes. 

Alle budgetter er allerede minimeret. Der er ikke råd til at gøre indkøb. Ønsker om nye tidssvarende bogsystemer er som at sætte krydser i BR-kataloget til jul. Det er blot ønsketænkning. 

Og så afskaffer man lige skolernes livline. Man beskærer CFUer over hele landet med et astronomisk beløb. Så kan vi i skolen ikke længere låne os til det vi ønsker, men aldrig får mulighed for at indkøbe på de minimale kommunale budgetter. Klassesættene af relevant og nutidig litteratur bliver fortid. Artefakter der lånes til afprøvning af nye lokale pædagogiske idéer bliver fortid. 

De gode samtaler med en kompetent fagperson inden for ens eget fag aflyses. Inspiration, udvikling og faglighed aflyses. Det bliver ikke federe at være lærer, og det bliver voldsomt kedeligere at være elev. Og når vi taler om eleverne, så trives de ikke just i den politikerudviklede skolereform, som vi alle lider under dagligt. 

Den smukke inklusionstanke, og at der er plads til os alle. Ord, ord og atter ord, men en grum virkelighed.

Kan man drive nutidig og moderne skole på kommunale budgetter? 

Jeg tænker, at der må være nogle politikere, der overhovedet ikke forstår, hvilket ansvar de har for børnene og de unge. 

For deres trivsel, uddannelse og sundhed. For børnene, der tilbringer virkelig mange timer hver dag i skolen, er det en katastrofe. De kommunale budgetter sørger for utidssvarende skolebygninger med huller i taget og vand i kælderen. Gamle bøger og lune madpakker.

 Er politikerne taget ud i rummet og har mistet jordforbindelsen

Jeg læser i medierne om forslag fra politikere om nærpolitistationer og kulturpas, som fagpersoner ryster på hovedet ad. Men disse forslag er løsningsmodeller for dem, der så samtidig ikke skaber ordentlige bevillinger til skolerne og beskærer CFUerne til ubrugelighed. 

Jeg tror, de har mistet jordforbindelsen, og ser vores verden fra vinduet sammen med Andreas Mogensen.

Man får kun det man betaler for

Det rimer ikke for mig, når der tales om praksisnære aktiviteter og samarbejdsformer. Praksisfaglighed er blevet et modeord. Og nu skal det være mere spændende at gå i skole. 

Lærerne får chancen for at blive tryllekunstnere og jonglører. Man skal blot være lidt kreativ, og så skal det nok gå. 

Men det går ikke længere. Hvem gider uddanne sig til lærer, når arbejdsvilkårene er så ringe.