Blog
Alle elever er elever med særlige behov
Eleverne er forskellige og har alle særlige behov, men der er stadig kun en matematiklærer, en klasse og ofte kun et undervisningsmateriale til rådighed i matematiktimerne.
Alle mine
elever er forskellige. De har alle særlige behov. De har alle forskellige kognitive
muligheder og udfordringer.
Der er mange måder at have særlige behov på i matematiktimerne. Du kan være tosproget, være i matematikvanskeligheder, være
rigtig dygtig til matematik eller måske bare synes, at det er kedeligt.
Du er
måske i mistrivsel af alle mulige andre grunde end matematik. Du har måske
meget fravær. Du har måske bare ikke set det fine og sjove ved faget.
Verden
forandrer sig, og skolen anvender de samme strukturer som for 100 år siden
En lærer en
klasse med måske 26 elever. Det virker rimeligt uoverskueligt. At lære
matematik er at lære at tænke, at kunne se mønstre og systemer. At kunne tænke
abstrakt og kreativt. Problemløse og argumentere. Og virkeligt meget mere.
Vi
ved, at der kan være flere skoleårs forskel på eleverne i en helt almindelig
klasse. Det gælder også i matematiktimerne. Hvordan skal det kunne lade sig
gøre med en lærer og en gruppe individualister?
Skolen og
børnelivet
Skolen
dyrker fællesskabet og eleverne er individuelle. Eleverne er vant til at se
verden fra deres position. De har svært ved at godtage et nej, det må du ikke.
De ved af erfaring, at diskussioner betaler sig. De stiller spørgsmål til
lærerens dispositioner eller kommentere på dem. De går så meget i skole, at de
værner om retten til et fritidsliv fyldt med heste, fodbold og spejderaktiviteter.
De kæmper selv for deres børneliv. Skolen kæmper for fællesskabet, demokratiet
og læring.
Elevernes
forskellighed
Nogle elever
har brug for struktur og andre har brug for ro. Nogle elever skal sidde på en
bestemt plads i klassen for at kunne deltage i undervisningen. Andre kæmper med
diagnoser.
Nogle spiser ikke deres madpakke, og andre er trætte. Nogle er til
stadighed så tørstige, at de skal på toilettet midt i timerne. Og så er der lige
dem, der skal til tandlægen. Dem der befinder sig alle mulige andre eksotiske
steder end skolen.
Og så er der dem, der har været del af en konflikt i frikvarteret.
Dem der har været ude i frikvarteret i regnvejr uden jakke. Dem der er sultne.
Dem der drømmer sig et andet sted hen.
2
matematiklærere i klassen, bare en gang om ugen
Jeg husker
tydeligt en rapport, der pegede på 2 matematiklærere i klasse - måske bare 1
time om ugen, ville kunne gøre en kæmpe forandring for matematikundervisningen.
Jeg drømmer ikke længere om, at eleverne forandrer sig, for det har de gjort,
men om at skolen kommer ind i nutiden. At der bliver investeret i alle lærerne
og skolerne. Vi har som lærere brug for respekt og tillid, videreuddannelse og
tid til forberedelse af undervisning til elever præget af diversitet.
NB det er ret skønt at eleverne er forskellige, men det er bare besværligt.