Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

At være matematiklærer I en juletid

Vi får styrkelse. Vi får udfordringer. Vi får julegaver. Vi får mange undervisningstimer. Vi får en lang næse. Udmeldingerne om folkeskolen sikker i alle retninger, men kun en ting er sikker – vi får snart en velfortjent juleferie

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere lærere i folkeskolen. Styrkelse af lærerprofessionen. Styrkelse af lærernes kompetencer, samarbejdsevner og beslutningskraft. Fint nok, men det koster penge, og styrkelse er måske den nye måde at forklare efteruddannelse af lærere. Vi skal blive stærkere og mere handlekraftige. Men hvad koster det? Ud over lærernes forberedelsestid eller fritid. Der er ikke mange penge i de slunkne kommunale kasser til noget som helst, så styrketræning af lærerne står nok ikke øverst på ønskelisten.

Udfordringerne

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Så kom lærerkommisionens rapport. Den virker sådan lidt ligegyldig, jeg har samme fornemmelse, som hvis jeg havde tabt i et spil set-game. Det var superspændende, medens vi spillede, men virkeligt tamt at tabe. Rapporten løser ikke de virkelige problemer, som vi dagligt kæmper med i skolen. Den rykker ingenting for os i skolen. Den skaber ikke håb og lys forude.

Julegaverne

Vi får et nyt vejledningsforum på EMU. Her kan man fra 6. januar 2020 få vejledning fra læringskonsulenterne om folkeskolens fag og prøver.

Vi har fået en ny læseplan for faget matematik. Den kom som en konsekvens af, at vi ikke længere har bindende mål i faget. Håber den bliver læst.

Vi har fremadrettet lige så mange timer eller måske flere sammen med eleverne. Så det er om at komme forbi træningscentret til en omgang styrketræning.

Matematiklærerens jul

I år valgte jeg stjernetemaet i mine matematiktimer op mod jul. Der er blevet foldet forskellige stjerner og tegnet stjerner i GeoGebra. Wham vrider sig ud af højtalerne og der er julestemning. Der arbejdes på højtryk og effektiviteten er i top. Hvad sker der med stjernens størrelse, når man halverer papiret? Hvad med omkredsen? Spejlinger og drejniger. Der arbejdes undersøgende og eksperimenterende. Det går galt, og man prøver igen. Nogle af drengene viste sig at være rigtig gode til at folde stjerner – de fortalte, at de havde foldet rigtig mange papirsflyvere, da de var mindre. Verden er af lave, men tiden og oplevelserne med eleverne er god. Jeg håber på meget mere lokalt selvstyre til skolerne og ordentlige økonomiske rammer, så skal vi nok lave verdens bedste skole.

God jul og godt nytår