Folkeskolens matematikrådgiver

Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Problemløsning er matematik og matematik er problemløsning 2

Hvad kendetegner en god problemløsningsopgave i matematikundervisningen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Flickr

Der er forskellige typer opgaver, og jeg har forsøgt at skrive nogle af karakteristikaerne, som jeg ser ved en god problemløsningsopgave. Alle de gode problemløsningsopgaver indeholder ikke absolut alle karakteristikerne, men det er også godt nok, at det bare er nogen af dem. Der er måske flere, men disse er dem, jeg tænker er vigtige

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

  • En problemløsningsopgave har mange forskellige løsninger eller ingen løsning
  • En problemløsningsopgave kan løses af elever på forskellige klassetrin
  • En problemløsningsopgave indeholder relevant matematik
  • En problemløsningsopgave egner sig til gruppearbejde
  • En problemløsningsopgave gør at  eleverne skal  arbejde med planlægning af arbejdet
  • En problemløsningsopgave får eleverne til at arbejde med matematiske strategier
  • En problemløsningsopgave får eleverne til at argumentere for deres løsning
  • En problemløsningsopgave giver eleverne kompetencer, som de kan anvende i andre opgaver
  • En problemløsningsopgave kan differentieres

En lille problemløsningsopgave, som man kan stille i klassen:

3,6,9,12

Hvilket tal skiller sig ud?

Skriv gerne i kommentarfeltet, hvad eleverne svarede

Læs også: https://www.folkeskolen.dk/644377/problemloesning-er-matematik-og-matematik-er-problemloesning

Powered by Labrador CMS