Blog
Problemløsning er matematik og matematik er problemløsning 2
Hvad kendetegner en god problemløsningsopgave i matematikundervisningen?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Foto: Flickr
Der er forskellige typer opgaver, og jeg har forsøgt at skrive nogle af karakteristikaerne, som jeg ser ved en god problemløsningsopgave. Alle de gode problemløsningsopgaver indeholder ikke absolut alle karakteristikerne, men det er også godt nok, at det bare er nogen af dem. Der er måske flere, men disse er dem, jeg tænker er vigtige
- En problemløsningsopgave har mange forskellige løsninger eller ingen løsning
- En problemløsningsopgave kan løses af elever på forskellige klassetrin
- En problemløsningsopgave indeholder relevant matematik
- En problemløsningsopgave egner sig til gruppearbejde
- En problemløsningsopgave gør at eleverne skal arbejde med planlægning af arbejdet
- En problemløsningsopgave får eleverne til at arbejde med matematiske strategier
- En problemløsningsopgave får eleverne til at argumentere for deres løsning
- En problemløsningsopgave giver eleverne kompetencer, som de kan anvende i andre opgaver
- En problemløsningsopgave kan differentieres
En lille problemløsningsopgave, som man kan stille i klassen:
3,6,9,12
Hvilket tal skiller sig ud?
Skriv gerne i kommentarfeltet, hvad eleverne svarede
Læs også: https://www.folkeskolen.dk/644377/problemloesning-er-matematik-og-matematik-er-problemloesning