Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Filmtræning

Hvordan forbereder man eleverne til sommerens eksamen i færdighedsregning, når man ved, at den er digital, og at der kun lægger en PDF fra eksamen december 2018 på materialeplatformen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg bruger ofte forskellige digitale teknologier til at samle op på brainstorm, evaluering og elevernes fælles tanker om et tema fra matematiktimerne. Men sommerens digitale færdighedsregning krævede noget ekstra opmærksomhed.

Jeg fik så en idé. ”Omvendt flipped learning”. Jeg gav eleverne PDFen fra december 2018, og de løste den. Så tog jeg en printet version og klippede i stykker, så hver opgave var på en seddel. Eleverne tog så en seddel, og øvede sig på at forklare løsningen. Nogen afprøvede også forklaringen på en klassekammerat. Da der så var styr på forklaringerne, optog de den med deres mobiltelefon. Alle de små film blev så samlet af en elev, der er dygtig til at klippe film, og vupti havde vi en fælles gennembearbejdet version af en færdighedsregning som film. Opgaverne er markeret i filmen, så man let kan spole frem og se igen. Nogle opgaver er lavet i flere versioner med varianter af forklaringer. Filmen kan anvendes hjemme til repetition og forberedelse til sommerens skriftlige udskejelser.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Bonus

  • Eleverne samarbejder og er afhængige af hinanden
  • Eleverne er motiverede, fordi deres opgaveløsninger bliver filmet
  • Eleverne har ansvaret for det endelig produkt
  • Alle eleverne får øvet mundtligheden i matematik

Filmen har givet eleverne mulighed for individuel repetition, og skabt lidt ro i deres hoveder. Nu har vi prøvet at filme en færdighedsregning, men vi vil også prøve samme koncept på en problemregning. Konceptet kan også bruges i andre fag, hvor de fx i dansk kan lave filmen om genrer.

Prøv det.