Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Min arbejdsboble

Statens Serum Institut har bedt os alle om at lave sociale bobler, hvor vi maksimalt har 5-10 kontakter her i efteråret, hvordan går det lige i folkeskolen?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min arbejdsboble er pt. kæmpestor, og meget langt fra anbefalinger for en social boble. Mit arbejdsliv er meget socialt. Jeg er i et klasseværelse med en lukket dør - som en lukket fest. Der er ikke 4 kvadratmeter pr. deltager til den fest. Vi vasker hænder og spritter både hænder og computere. Rengøringen er ikke så synlig her i efteråret, som den var i foråret. Hvis jeg ønsker rene borde, må jeg selv hive fat i klud og sæbevand. En ganske uholdbar situation.

Min boble er 7 klasser + 100 kollegaer + forældre + hvem der ellers lige kommer ind på skolen, hvor der i øvrigt næsten er 1000 elever. Hvis jeg regner på det, bliver det nok 210 personer om ugen i min arbejdsboble. Og så har jeg ikke medregnet de fritidsaktiviteter, som jeg også gerne vil være en del af. Min familieboble, og hvem jeg ellers møder på min vej. Men med så heftig en arbejdsboble, må jeg nok bobleminimere, hvor jeg kan.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Matematikopgaverne

Indskolingen:

Tæl eleverne der går ind og ud ad dørene tæt på jeres klasseværelse

Byg jeres bobler i centicubes

Lav en udstilling af jeres bobler

Mellemtrin:

Hvor stor en procentdel af skolens elever er mellemtrinselever?

Hvor stor er jeres skoleboble, fritidsboble, familieboble?

Kan I gøre jeres bobler mindre og hvordan ville I kunne gøre det. Beskriv jeres ideer med matematik.

Udskolingen:

Hvordan kan man minimere boblerne på skolen og i fritiden? Og med hvilken effekt?

Beskriv udviklingen for den lokale smitte. Du kan beskrive grafisk, ved udregning eller ved at producere en film. Når du er færdig, kan du sammenligne med en anden kommune eller hele landet

Hvor stor er din arbejdsboble?