Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Kommunikation om matematik er en svær ting

Vi kommunikerer digitalt. Mulighederne er enorme. Men alligevel savner jeg et sted hvor matematiklærere kan kommunikere/dele viden/diskutere/formidle om matematikundervisning. Jeg savner skolekom.

Publiceret Senest opdateret

Der bliver skrevet i forskellige facebookgrupper. En lille smule på Aula, men det er svært at finde tråden. Opslagene er hurtigt forsvundet i meddelelser om alt muligt andet. Personlige mails mellem lærere. Lokale grupper i Teams. Og så er der instagram og Twitter, men det er likes og ikke samtaler. Og så har vi selvfølgelig Folkeskolen.dk, hvor det kunne være godt med flere, der deltager i kommentarsporet ved blogs og artikler. Go go go

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Jeg mangler for alvor et sted hvor man kan ”tale” sammen om matematikundervisning, og hvor mange gør det. Hvor man kan få hurtig info om, hvad der sker. Hvor man kan diskutere eksamensopgaver. Hvor man kan forholde sig sammen andre til testresultater. Et sted hvor man kan få lidt faglig opdatering og få fornemmelsen af, at vi er rigtig mange matematiklærere i lille Danmark og vi har rigtig meget på hjertet omkring vores fag. Facebook er ikke løsningen. Jeg kunne foreslå et forum her på Folkeskolen.dk eller en fane på NCUMs hjemmeside https://matematikdidaktik.dk/ eller måske et helt andet sted. Det skal blot være et fælles sted for matematiklærere.

Skolekom kunne noget. Den så lidt gammeldags ud med et kedeligt og farveløst layout. Men indholdet var godt, der var rigtig mange holdning og viden at finde. Der lå masser af materialer til deling mellem lærere. Masser af inspiration. Masser af lærere, der producerede fine ting, som de venligt delte med alle os andre. Det skabte noget fællesskab for matematiklærere, som vi mangler nu, og som vi har brug for i en tid, hvor matematikresultaterne ikke er fantastiske og hvor udfordringerne står i kø efter fejlslagne reformer. For matematiklærere har brug for at kommunikere sammen om deres fag.