Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

På tur i grupperummene

De mindste elever kom tilbage til skolen. De sårbare elever var allerede på skolen. Men de store elever, hvoraf nogle ikke er særlig store, er stadig kun tilgængelige for lærerne via internettet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er rigtig dejligt at tage på rundtur i grupperummene på TEAMS. Det er rart at tale med eleverne i mindre grupper eller alene. Vores relationer er udfordret, men de små samtaler i grupperummene er guld værd for det videre arbejde. Der er plads til faglige spørgsmål og til spørgsmål om livet. Men det allerbedste er de uformelle samtaler om alt muligt.

Jeg er matematiklærer i 9. klasse, og er ærgerlig over, at vi nu ved, at vi ikke skal op i mundtlig matematik, samtidig med at jeg glæder mig over at vide noget helt konkret om fremtiden. Det går op og det går ned, men det går. Jeg lægger en plan ud en gang om ugen med det vi skal arbejde med i ugens løb, og så mødes vi 2 gange ugentligt på TEAMS. JEg sætter rammen for arbejdet. De løser problemløsningsopgaver i grupperum. Ser film om ligninger og det faglige stof, vi ellers arbejder med. De taler om filmene, nogle skriver noter og de ser dem igen. Jeg fundet film frem med den norske matematiker Jo Røslien, for at det også skal være interessant på en anden måde. Pigerne har bemærket at der er mange med stribede trøjer i de film, jeg har fundet, og de måske er lidt nørdet. Men lige nu fungerer det fint med film, og de kan se dem i deres eget tempo. Nogle er endda begyndt at tage noter til filmene. Helt frivilligt. Klasseundervisning i stor stil på TEAMS er ikke lige min kop te.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Jeg tilbringer også nogle dage om ugen med elever, der kommer til fysisk nødundervisning på skolen. Det er elever, der har svært ved at følge onlineundervisningen af alle mulige forskellige grunde. Nogle kommer lige forbi tre dage, og så er de klar til at være hjemme bag skærmen igen. Nogle har ikke fred hjemme, og nogle kan bare ikke tage sig sammen. Jeg ser mange børn med mange lektier. Og matematik er svært for mange af eleverne. De har svært ved at læse opgaverne alene og forstå, hvad de handler om. De mangler transfer til den viden, som de allerede har. Og har svært ved alt det skriftlige i matematikundervisningen. Jeg ser også mange elever på mellemtrinnet, der er udfordret på deres antalsbestemmelse. De mangler helt basale redskaber og systematik. Det er svært med hovedregning. Ikke en let opgave for disse elever at deltage i onlineundervisning. Men jeg er da blevet absolut opmærksom på vigtigheden af antalsbestemmelse, som grundlag for megen jonglering med tal i matematikundervisningen.

Jeg frygter lidt de store elevers returnering til skolen. De dygtige elever er helt sikkert stadig dygtige. De svage elever er blevet svagere og er kommet længere væk fra en skolehverdag. Og så kommer vi måske til at se en gruppe af elever, der skal lære at gå i skole igen. De har fulgt onlineundervisning sporadisk og deltaget på mindste blus. De har svært ved at se nødvendigheden af skole. Det bliver en større opgave. Men de skal alle være så hjertelig velkomne tilbage, når den tid kommer, og så skal vi ikke bare mødes i grupperum.