Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Alle elever skal kunne fortælle en god historie fra deres matematikundervisning

Alle elever har ikke lige let ved at lære matematik. Alle klasser er ikke lige motiveret for læring af matematik. Alle skoler har ikke lige meget fokus på matematik. Men alligevel fortjener alle børn, at kunne fortælle en god historie om, hvor dygtige de er blevet til matematik, hvad de synes er kæmpe interessant, hvad de lige har opdaget, hvilke sammenhænge de har set, hvor fedt det var at lave en bestemt øvelse, og hvad de så fandt ud af. Der skal fortælles mange gode historier fra dagligdagen i matematiktimerne ved spisebordet, og når man er på besøg hos mormor.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det billeder, der periodisk viser sig i medierne, er at eleverne – eller nogle af eleverne -  ikke lærer noget, at de ikke klarer sig godt i gymnasiet og at de ikke kan simpel matematik, når de starter på de videregående uddannelser. Det går skidt.

Jeg har mødt mange virkelig kloge folk, som fortæller om dele af matematikken, som de stadig bøvler med. Fag de skal tage på deres uddannelse, og så viser fx statistik at være en hindring. Man tænker, hvad gik der galt i matematiktimerne folkeskolen. Hvorfor fik de ikke lært det basale, så de videre gennem gymnasiet kunne lære mere. Hvorfor blev statistik ikke indlært?

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Det er ikke en let opgave at undervise i matematik, men det er vores opgave som matematiklærere at undervise eleverne i matematik som det er beskrevet i faghæftet fra UVM. Det er os som matematiklærere, der må se eleverne og vurdere, hvordan de bedst kommer i god læring. Det er svært at gøre alene, men så må sætte krav til vores omgivelser, matematikvejledere, skoleledere, kommuner, de steder hvor de måske går på kursus. Vi kan ikke bare tie og dukke nakken, tro at det forsvinder, og der nok ikke er nogen, der opdager noget.

Det er problematisk, når eleverne bliver undervist i 10 år i matematik og ikke besidder basale færdigheder. Alle elever skal kunne fortælle en rigtig god historie fra deres matematikundervisning, for der er mange gode historier at fortælle