Blog
Jeg vil så gerne bare passe mit lærerarbejde
Udfordringerne står i kø. Krig, besparelser og inklusion. Uvished og bekymringer
Det er godt nok en speciel tid. Man mærker virkelig at ens arbejde er politisk styret. Man føler sig som den inderst dukke i en russisk babushka. Lukket inde og sat uden for indflydelse. Vi gør vores bedste, og føler at vores arbejde er vigtigt og livsnødvendigt for vores elever. Vi søger efter meningen med folkeskolen i en tid, hvor beslutningerne hagler ned over os fra systemer og skriveborde.
Mange kommuner udsætter os lige nu for realistiske trusler om enorme besparelser, skatteforhøjelser og øget inklusion. Fra politisk hold tænker man i min kommune, at det billigste svar er en voksen - ikke en pædagog eller en lærer. Man devaluerer undervisning til noget alle kan tilbyde.
I økonomiafdelingen forstår man ikke, at de svageste elever er de sværeste at undervise, og de dermed kræver de bedste ressourcer og lærere. De kræver bare en voksen. Det ender med en astronomisk regning, når eleverne forlader skolen uden faglige kvalifikationer, og med endnu flere nederlag i bagagen.
Hvordan kan man gå til prøve på lige fod med resten af eleverne, når man har tilbragt sin skoletid med en voksen? Måske en voksen, der lige er blevet voksen og student. Måske en voksen, der lige skal tjene nogle penge for at gå i gang med en uddannelse eller en rejse til fjerne lande. Det kan man simpelthen ikke byde nogen elever.
Matematikundervisningen i folkeskolen er en del af elevernes demokratiske dannelse. Det er også et fag, der kan anvendes til at forstå omverdenen, klimaet/klimakrisen, pandemier, krige, gaspriser osv. Faget er så meget mere end færdigheder, test og prøver. Det er en kompleks ting at undervise i matematik.
Men når vi folder faget ud, er det så meget mere. Det er sprog, tanker, virkelighed, indsigter, erkendelser, fordybelse og meget, meget mere. Og det er faget, der kan gøre en forskel for den enkelte elevs livsmuligheder. Det kræver en lærer. Det kræver faglig opdatering. Det kræver tid til forberedelse. Det kræver et økonomisk råderum til indkøb af relevante materialer og oplevelser for eleverne. Det koster at levere ordentlig matematikundervisning.
Vi holdt fagteam på skolen for alle matematiklærerne. Vi er altid samlet for alle årgange, for vi har behov for at viden om, hvad der sker på alle klassetrin. En kollega fortalte om gode oplevelser fra egen undervisning, hvor der var anvendt en digital platform - themove.dk. Inspirerende og motiverende at høre om nye muligheder til undervisningen. En anden kollega fortalte om et projekt, der skulle indføres på mellemtrinnet, hvor spillet Othello skulle anvendes til at udfordre eleverne ræsonnementskompetence.
Vi sluttede af med at undersøge nogle af de konkreter, spil mv. der lå og samlede støv på vores depoter. De bliver ikke anvendt, for vi har glemt, hvordan vi gør. Men der ligger mange gode ting, som vi kan genopfinde og udvikle nye undervisningsforløb med. Og det koster kun tid - lærertid.
Jeg gik fra fagteammødet med en stærk følelse af fællesskab og motivation for faget. Vi gør, hvad vi kan med det, vi har. Vi lukker verden ud og finder løsninger inde fra vores babushka. Vi navigerer, og vil så gerne passe vores undervisning.