Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Deform reform

Eleverne skal blive bedre til at læse, men de skal altså også blive bedre til matematik.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolen er rigtig meget mere end læsning. Skolen er også matematik. Skolen er også resten af fagrækken. Skolen skal skabe hele mennesker. Og selvfølgelig skal eleverne lære at læse i skolen.

Eleverne skal blive så dygtige de kan - fik vi at vide. Selvfølgelig skal de det, det har vi altid arbejdet efter. Nu kan vi se resultaterne af reformen, og det er da virkeligt deprimerende. Planen holdt ikke. Der blev sparet en masse penge, som vupti forsvandt. Læreren fik alt for mange undervisningstimer, og ringe tid og mulighed for ordentlig forberedelse. Der er blevet leveret undervisning efter reformen, der ikke har givet de resultater, som man forventede. Hvem er skyld mon det så er?

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Jeg ser dagligt elever, der er trætte af lange skoledage. Eleverne der hygger sig i skolen, men jeg savner de faglige ambitioner fra flere elever. Jeg savner flere elever, der brænder for at lære matematik. Jeg har superdygtige elever, der kaster sig over opgaverne, og løser dem hurtigt og effektivt. De har en klar strategi, når de angriber en opgave. De går efter en løsning og er ikke bange for at fejle undervejs. De argumenterer for deres løsninger, og er glade og tilfredse, når de er kommet i mål. De kaster sig ud i GeoGebra, CAS og Excel og glædes ved programmerne. De er vant til at lykkes. De skal nok klare sig. Men de elever, der bare har fået for meget skole, for meget faglig bjergbestigning, en uoverkommelig hverdag, de trives ikke i et fag som matematik. Det kræver simpelthen overskud at trives i matematiktimerne, og det er ikke det hverdagen efter reformen tilbyder hverken eleverne eller lærerne.

Hvor længe skal vi finde os i en deform reform?

Men det undrer mig overhovedet ikke, at det går skidt med læsningen. Lyst til læsning skal formidles og det skal præsenteres for eleverne. Til det formål har man brug for et skolebibliotek eller hvad man nu kalder det efterhånden. Men det er blevet en trend at nedlægge skolebibliotekerne/PLC. Og så er det også nødvendigt at matematikresultaterne bliver bedre.