Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Naturlige test

Der stilles mange forskellige krav til lærerne om, hvordan de skal følge eleverne læring, progression og udvikling, men vi kan bare bruge de naturlige testmuligheder, der er til stede i hverdagen i klasseværelset.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan finder man som matematiklærer ud af, hvad eleverne kan, har lært og har styr på. Det gør man ved at være sammen med dem i klasseværelset, og ved at tale med dem. Det gør man ved at følge dem tæt, og ved at tilpasse undervisningen til deres faglige og kognitive niveau. Flere bogsystemer har testmateriale, man kan anvende efter at have arbejdet med et tema eller kapitel. Det er fint at anvende, for så laver man test i stof, klassen netop er blevet undervist i. Jeg bruger også minitest, hvor eleverne får 5 små opgaver i det stof, vi har arbejdet med. Det går hurtigt og giver en fin indikation om forløbets succes. Men det allerbedste er til alle tider, at tale med eleverne og vurdere deres forståelse af matematikken.

Man kan bruge test i særlige – helt særlige – tvivlstilfælde, hvor man er på bar bund, og der er udfordringer i forhold til elevens læring. Men man skal så bare være sikker på, hvilke svar man går efter. Det er ikke en brugbar øvelse for alle eleverne i klassen. Tiden i skolen skal hellere anvendes til undervisning end til test.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Det giver ikke mening at test efter one size fits all. Læring er en individuel proces for hver enkelt elev, og de skal ikke puttes i kasser og systemer. Hvem har brug for at vide, hvordan man klarer sig i forhold til en klassekammerat? Når man følger elevernes læring med sin professionelle dømmekraft, får man også indsigt i, hvad der skal undervise i, og hvilke faglige temaer, der kræver mere tid og fordybelse.

Jeg har i virkeligheden ikke brug for læringsplatforme, nationale test, kommunale test og hvad der i øvrigt er af eksterne muligheder. Jeg har brug for tid sammen med eleverne til at følge og understøtte deres læring og progression.