Blog
Hvad koster mundbind?
Coronapandemien serverer matematik for os på et sølvfad i disse underlige tider.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Alting er anderledes. Der er hele tiden nye ting at overveje. Men jeg møder hele tiden matematik på mine veje rundt i nyheder, sociale medier, samtaler med kollegaer og min egne refleksioner om mit lærerliv i en pandemi.
Jeg er matematiklærer i en 9. klasse, der snart skal på lejrskole til Berlin og det i en tid, hvor alting aflyses. Hvordan kan vi bruge matematikundervisningen til at få elever, der gerne krammer og tumler tæt sammen, til at forstå alvoren omkring smittefaren. Der er risiko for at lejrskolen bliver aflyst, hvis eleverne bliver smittet med Corona. Der er noget på spil for dem. Jeg lagde ud med mundbind. Eleverne fik opgaven: hvad koster mundbind? Skab et scenarie omkring mundbind, sæt nogle præmisser op, argumenter for dine beregninger, se kritisk på dine resultater. De forskellige scenarier blev fremlagt og resultaterne blev diskuteret. Det var ikke svært at se, at det kunne blive virkeligt dyrt, og det var langt billigere at holde afstand. De valgte alle de scenarier, der gav mening for dem selv. Lavindkomstfamilien, hele skolen og mundbind frem til jul, familien der aldrig kørte offentlig transport osv. Nu siger jeg ikke mere, at de skal holde afstand, men at de skal tænke over, hvor billigt det er i forhold til prisen på mundbind.
Siden den matematiktime har jeg reflekteret en del over, hvad et fag som matematik i virkeligheden kan gøre for elevernes forståelse af deres omverden og dem selv. Hvilke gode historier er det, vi kan fortælle med tallene og graferne? Hvordan kan vi gribe den situation, som hele verden befinder sig i, og transformere den om til god meningsfuld matematikundervisning for eleverne, så de måske bedre kan forstå det der sker?
Jeg vil arbejde videre med at bruge matematikken som et dannelsesfag. Et fag, der giver eleverne indsigter og viden. Som skaber situationer, hvor den kritiske tænkning kombineret med det kreative og idèrige arbejde dyrkes. Vi skal argumentere, stille spørgsmål, ræsonnere og blive klogere på verdenen og matematikken.
Min lille model har vist sig effektiv. Den er måske ikke videre klog, men den skaber gode samtaler om tingenes tilstand
- Scenarie
- Præmis
- Argumentation
- Kritik
Efter at have gået lidt omkring, kunne jeg godt se relevansen i at undersøge, hvor meget mundbind forurener.