Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Hvorfor går det galt - en kommentar til Timss

Ærgerligt med dårligt resultat i TIMSS. God ledelse kræver indsigt, viden og gode ører. Lærerne får endnu en gang skylden for ulykkerne. Men folkeskolen er på en umulig mission i sin nuværende form.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg ser hver dag matematiklærere, der knokler med at få det hele til at hænge sammen. De har forskellige spidskompetencer og forskellige elever. Selv under de mest umulige forhold kører de løs. De gør det for elevernes skyld, for matematik er et meget vigtigt fag for en matematiklærer. Og så kom TIMSS. Lidt surt for en hårdtarbejdende matematiklærer. Eleverne er sultne, og jeg kan tilføje umotiverede og trætte. Jeg kan så konstatere, at matematik ikke er et fedt fag for en elev i 4. klasse. Det er svært og kedeligt. Det er svært for eleverne at anstrenge sig under de forhold, der bliver dem budt.

Jeg er ret sikker på, at det går galt med 4. klasse i matematik fordi lærernes rammevilkår er for dårlige. Der skal læses for mange ugentlige timer, de deltager ikke i efter- og videreuddannelse og det udfordrer læreren. Der er for mange matematiktimer, der ender med at blive overlevelsestimer. Det er timer, man kan gennemføre med minimal forberedelse og ingen efterbearbejdelse. Der er for megen inklusion i klasserne. Og eleverne er sultne og trætte - de lever ikke det fede børneliv. Så er matematik ikke det fedeste fag, for vi kræver fordybelse, engagement, problemløsning, abstrakt tænkning og selvstændige valg.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Det undrer mig, at der ikke er blevet lyttet til lærerne. Det er dårlig ledelse ikke at have et aktivt øre hos sine medarbejdere. Problemet skal løses, og det kunne være god stil at inddrage lærerne denne gang. Løsningerne ligger på skolerne og ikke på taburetterne i FT.

Der var brug for en reform af folkeskolen, men ærgerligt man valgte den forkerte vej.