Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Lad matematikfesten starte

Vupti så var folkeskolen åben på fuld tid. Vi skal tilbage. Ikke af sundhedsmæssige årsager, men af politiske årsager. Håber det allerbedste for alle deltagerne i eksperimentet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man føler man står tilbage på perronen, lettere svimmel, og tænker, hvor går turen hen nu? Det er efterhånden umuligt at tænke tilbage og forstå, hvad vi har været igennem. Man prøver at leve i nuet og tænke lidt frem. Nogle gange en time, andre gange en hel uge. Men ét er sikkert, man tænker ikke ret langt frem i denne tid. Men virkeligheden står for døren. Man kæmper lidt med at komme igennem den, men skal igennem. Skolen åbner og eleverne skal have normal undervisning.

Matematikundervisningen er på mange måder velegnet til online undervisning, men den er også stærkt udfordret. For nogle elever har det været win win, og for andre er der sket store skader. Nogle har været gode til at få lærerens opmærksomhed, og andre har puttet sig i et sort matematikhul.  Der findes så mange fine hjemmesider og programmer, der kan understøtte matematikundervisningen. Det har været spændende at prøve nye muligheder af. Men der er også lavet en del meningsløse lektier i de små hjem. Opgaver der ikke er en del af et sammen hængende undervisningsforløb, fordi det har været det, der var muligt. Der er trænet færdigheder, der forsvandt så snart computeren blev slukket. Det har handlet om overlevelse.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Overskriften for matematikundervisningen den næste tid må være motivation, problemløsning og gode samtaler om matematik. Elevernes motivation for helt almindelig skole er nok ikke speciel stærk lige nu. De har vænnet sig til at være hjemme, og den sidste tid med undervisning hjemme og på skolen har vist, at det ikke er let at komme i skole igen. Det er godt at mødes med kammeraterne, men det er ikke fedt at sidde i små lokaler med dårlig udluftning og køre videre med undervisning og lunkne madpakker, der ligner noget fra før Coronaen holdt sit indtog.

Der findes rigtig mange gode problemløsningsopgaver, der ved løsning i grupper skaber gode samtaler om matematik og motivation. Jeg har selv anvendt opgaverne fra ”Nordisk Matematikkonkurrence” - de er gode til at skabe en stemning af viskalfindeløsningen. Opgaverne kan anvendes af eleverne fra sidste del af mellemtrinnet og udskolingen. Men ellers er der problemløsningsopgaver overalt og de findes ved at søge. Man kan også let finde matematikken i dagens nyheder. Coronaen har vist, hvordan matematik beskriver situationer og tilstande. Matematikken i virkeligheden kan ofte være nærværende og motiverende for eleverne. Så der er rigeligt at gå i gang med.

Men lad os se om vi kan skabe faglig kontinuitet i den sidste del af dette skoleår. Måske er det yoyo-skolen, der bliver åbnet nu. Skolen hvor vi bliver slået hjem og tilbage til start. Skolen der ikke kan håndtere sikkerheden omkring Corona. Skolen der blev gjort fysisk for alle over en nat af en flok stemmehungrende politikere. Det er op på hesten og blikket stift rettet mod elevernes motivation, problemløsning og gode samtaler om matematik. Lad matematikfesten starte.