Blog
Foto. Pixabay
Vi skal desværre ikke op i mundtlig matematik
Dommen er faldet. Vi fik ikke trukket mundtlig matematik. Vi gik glip af året fest.
Det er
virkeligt ærgerligt, at eleverne i 9. klasse på skolen ikke skal op i mundtlig
matematik. Det er en god eksamensform, hvor eleverne for alvor kan vise, hvad
de har fået ud af 10 års skolegang.
Det kunne være kronen på værket, men det
blev ingenting.
Den mundtlige dimension i matematikundervisningen er vigtig for
elevernes læring. Sprogligheden er vejen til forståelsen af faget. Men det er
langt fra alle elever, der får muligheden for at komme til prøve i mundtlig
matematik.
Matematikekspertgruppen
anbefalede at mundtlig matematik blev obligatorisk. At det ikke var til udtræk.
Det ville have positiv påvirkning af den mundtlige del af
matematikundervisningen. Vi ville undervise mere i mundtlig matematik. Der ville
komme mere læring i matematikundervisning, da prøver jo som bekendt har en
effekt på den daglige undervisning i udskolingen.
Det ser ud
til, at man som matematiklærer får elever op til mundtlig matematik alt for sjældent.
Man har glemt alt om, hvordan man gør, og hvad det kræver, når det endelig
sker. Og sidste gang havde måske elever op under en under en helt anden bekendtgørelse.
Det er forfra hver gang.
Der er brug
for at få tydeligt fokus på den mundtlige dimension i matematikundervisning på
alle klassetrin. Vi har ikke brug for flere skriftlige opgaver, men flere
projekter, eksperimenter og udfordringer, der involverer mundtlighed.
Matematiklærerens
håndværk er meget mere end at vælge skriftlige opgaver fra skolens bogsystem og
andre kilder. Det er også selv at skabe/udvikle opgaverne til både det
mundtlige og skriftlige arbejde. Når man tager udgangspunkt i eleverne, og det
der optager dem, er sandsynligheden for motiverede og engagerede elever meget
større. Tiden er ved at løbe fra en skole, et bogsystem og et fastlagt
matematiksyn.
Vi skal til
at være vildere og mere mundtlige i matematiktimerne
7 skarpe til
læreren
https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf20/mar/200302-7-skarpe-om-den-mundtlige-proeve-i-matematik-fp9.pdf