Blog
Foto: pixabay
Oplevelsesbaseret matematikundervisning
Den matematiske opmærksomhed er overdraget til forældrene. Skoleklokken ringer ikke lige foreløbigt. Det er ferie. Det er tid at opdage matematikken i omverdenen
Hakkerne står i kø på skoleårets sidste To Do-liste. Skuldrene
føles lette, og oplevelserne venter foran os alle. Et rigtig godt tidspunkt. Men
også en tid til refleksion. For det var endnu et unikt skoleår. Vi venter
stadig på teknologiforståelse. Der er blevet sat så mange spørgsmålstegn ved reformen,
at det er svært at forstå, at den ikke har fået et meget større ministerielt
eftersyn. Der sker noget omkring fælles mål. Og nogen spørger om vi kan undvære
AULA. Jeg tænker lidt over hvor meget kontorarbejde en lærer har i forhold til
at vores kerneopgave er undervisning. Og undervisningen er under pres.
Rummeligheden i skolen er udfordret. Dannelsen er på retur. Madpakkerne bliver
dårligere, samtidig med at vi er i gruppen af de lande i verden, der ikke har
en skolemadsstrategi. Vi er blandt de 20%, der klarer skoledagen på
hjemmegjorte madpakker uden køleskabe. På børnenes vegne er min
retfærdighedssans udfordret.
Numeracy
Det er godt at gå i skole, men det er også godt at holde
ferie. Og jeg tænker, at man sagtens kan lære noget i sin ferie. De opmærksomme
og matematikglade forældre kan arbejde videre med ungernes numeracy. De kan
vise dem, hvordan matematikken spiller en rolle i hele verden - også der hvor
man holder ferie. Spille kort, kaste terninger og løse gåder. Valuta, vinkler,
størrelsesforhold, budgetter og udgifter, kunst, is-kombinationer, springvand
og listen kan blive uendelig. De kan beregne, hvor lang tid man skal stå i kø
for at komme ind i Peters Kirken. Hvad badevandstemperaturen er i gennemsnit
over en uge? Hvor man dage der er til, at man endelig kan komme i skole igen? Mulighederne er uendelige for de kreative.
Den allestedsnærværende matematik
I skolen vil vi så gerne skabe sammenhænge og få tingene til
at give mening. Vi vil så gerne have at eleverne tænker, at matematiktimerne er
ugens højdepunkter. Vi er dog pt. udfordret. Men det er nok vores egen skyld. Eleverne
skal lære matematik for at deltage i demokratiet, på sommerferien og for at
kunne begå sig i livet. Ikke for at bestå en test eller overleve endeløse matematiktimer
med en udkørt lærer med minimumsforberedelse. Så jeg tænker ikke, at vi skal
teste eleverne, når de returnerer efter sommerferien. Vi må stole på, at udbyttet
af den oplevelsesbaserede matematikundervisning de har gennemført ude i sommerlandet,
er ganske fornuftigt. Det er ikke kun de mindste elever, der har brug for
matematisk opmærksomhed, alle eleverne har brug for den. For matematikken
findes ikke kun i bøgerne, i matematiktimen, i skoletasken, men i livet.
Eleverne skal have lov til at nyde de a-didaktiske situationer, som de bliver
sat i, så de for alvor kan lære om matematikken i det skemaløse frie liv. De skal
have mulighed at kunne fordybe sig i feriematematikken og alle dens glæder.
Måske er det ønsketænkning, men jeg tror på oplevelsesbaseret
matematikundervisning som en farbar vej til læring.
Matematisk opmærksomhed i sommerlandet
Mange elever tænker ikke at matematik er vigtigt for dem, og
kan ikke se, hvad de skal bruge det til. Man kan så håbe at ferien og den
matematiske opmærksomhed, der bliver dyrket i familierne, på ferien, ved
poolen, på vandreturen, på museet giver resultater - for matematikken er
overalt - også sammen med familien.