Blog

Foto: pixabay

Oplevelsesbaseret matematikundervisning

Den matematiske opmærksomhed er overdraget til forældrene. Skoleklokken ringer ikke lige foreløbigt. Det er ferie. Det er tid at opdage matematikken i omverdenen

Offentliggjort Sidst opdateret

Hakkerne står i kø på skoleårets sidste To Do-liste. Skuldrene føles lette, og oplevelserne venter foran os alle. Et rigtig godt tidspunkt. Men også en tid til refleksion. For det var endnu et unikt skoleår. Vi venter stadig på teknologiforståelse. Der er blevet sat så mange spørgsmålstegn ved reformen, at det er svært at forstå, at den ikke har fået et meget større ministerielt eftersyn. Der sker noget omkring fælles mål. Og nogen spørger om vi kan undvære AULA. Jeg tænker lidt over hvor meget kontorarbejde en lærer har i forhold til at vores kerneopgave er undervisning. Og undervisningen er under pres. Rummeligheden i skolen er udfordret. Dannelsen er på retur. Madpakkerne bliver dårligere, samtidig med at vi er i gruppen af de lande i verden, der ikke har en skolemadsstrategi. Vi er blandt de 20%, der klarer skoledagen på hjemmegjorte madpakker uden køleskabe. På børnenes vegne er min retfærdighedssans udfordret.

Numeracy

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Det er godt at gå i skole, men det er også godt at holde ferie. Og jeg tænker, at man sagtens kan lære noget i sin ferie. De opmærksomme og matematikglade forældre kan arbejde videre med ungernes numeracy. De kan vise dem, hvordan matematikken spiller en rolle i hele verden - også der hvor man holder ferie. Spille kort, kaste terninger og løse gåder. Valuta, vinkler, størrelsesforhold, budgetter og udgifter, kunst, is-kombinationer, springvand og listen kan blive uendelig. De kan beregne, hvor lang tid man skal stå i kø for at komme ind i Peters Kirken. Hvad badevandstemperaturen er i gennemsnit over en uge? Hvor man dage der er til, at man endelig kan komme i skole igen? Mulighederne er uendelige for de kreative.

Den allestedsnærværende matematik

I skolen vil vi så gerne skabe sammenhænge og få tingene til at give mening. Vi vil så gerne have at eleverne tænker, at matematiktimerne er ugens højdepunkter. Vi er dog pt. udfordret. Men det er nok vores egen skyld. Eleverne skal lære matematik for at deltage i demokratiet, på sommerferien og for at kunne begå sig i livet. Ikke for at bestå en test eller overleve endeløse matematiktimer med en udkørt lærer med minimumsforberedelse. Så jeg tænker ikke, at vi skal teste eleverne, når de returnerer efter sommerferien. Vi må stole på, at udbyttet af den oplevelsesbaserede matematikundervisning de har gennemført ude i sommerlandet, er ganske fornuftigt. Det er ikke kun de mindste elever, der har brug for matematisk opmærksomhed, alle eleverne har brug for den. For matematikken findes ikke kun i bøgerne, i matematiktimen, i skoletasken, men i livet. Eleverne skal have lov til at nyde de a-didaktiske situationer, som de bliver sat i, så de for alvor kan lære om matematikken i det skemaløse frie liv. De skal have mulighed at kunne fordybe sig i feriematematikken og alle dens glæder. Måske er det ønsketænkning, men jeg tror på oplevelsesbaseret matematikundervisning som en farbar vej til læring.

 Matematisk opmærksomhed i sommerlandet

Mange elever tænker ikke at matematik er vigtigt for dem, og kan ikke se, hvad de skal bruge det til. Man kan så håbe at ferien og den matematiske opmærksomhed, der bliver dyrket i familierne, på ferien, ved poolen, på vandreturen, på museet giver resultater - for matematikken er overalt - også sammen med familien.