foto: Pixabay

De vigtige samtaler i matematiktimerne

Eleverne lærer ikke noget i matematiktimerne, hvis de ikke taler med hinanden og os lærere

Offentliggjort

Sproget er vejen til forståelsen af matematikken. Hvis vi ikke taler om det, vi arbejder med i timerne, så forstår vi det ikke. Vi bliver nødt til at tale om det. Alle eleverne skal tale om matematikken, hvad enten man er top-dygtig eller man kæmper med matematikken. Sproget og samtalerne er nøglen til forståelsen.

 

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er blandt andet at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: lis.zacho@gmail.com

Man skal ikke sidde alene bag sin computer og løse træningsopgaver og lære matematik. Matematik er noget, man gør i grupper, så man kan samtale og diskutere. Argumentere og undre sig. Afprøve sine strategier. Og forstå matematikken og problemløsningen i fællesskaber.

1. tal om strategier

2. tal virkeligheden

3. tal om samarbejdet

 

”Hvordan regner I det ud?”

Jeg er ikke interesseret i resultatet, men vil gerne vide, hvordan I gør det. Fokus er på elevernes strategier og ikke kun på deres resultater. Vejen er vigtig. Jeg oplever ofte, at eleverne er fikseret på at skabe et resultat, så de kan få fred for læreren. Så de ikke bliver stillet til regnskab for deres læring eller mangel på samme. Det er lærerens opgave nysgerrigt at spørge eleverne om deres strategier. Lærerens fokus på strategier bliver således også elevernes fokus.

 

Virkeligheden

Jeg oplever at matematikken ikke bliver væk for eleverne, når der er aktiviteter, de kan tænke tilbage på. Oplevelser rige på matematik. Specielt hvis de handler om noget fra virkeligheden, vi har arbejdet med i matematiktimerne. Kan I huske, da vi fandt sammenhængen mellem pi og cirklens omkreds i mønstret på muren? Kan i huske da vi sorterede madaffaldet på skolen og fandt de statistiske deskriptorer? Kan I huske, hvordan vi brugte parenteserne, da vi skrev tallene fra 1 til 30 ved kun at anvende tallet 4 sammen med en anden klasse på skolen? Arbejdet med virkeligheden i matematiktimerne kan godt udspringe af arbejdet med bogen, men er mere end rå træning og en stribe opgaver, der skal løses. Det er mere projektbaseret, undersøgende og virkeligt for eleverne. Og noget man taler om for det er spændende.

 

Samarbejdet

Eleverne skal lære at arbejde i grupper. De skal lære det mange gange i løbet af deres skoleforløb. De skal undervises i gruppearbejdet og vide, hvad der skal være fokus på i samarbejdet. Hvordan vi gør det helt praktisk. Gruppearbejde er ikke bare at sætte sig sammen, men vide hvordan man gør det. Hvordan man samtaler om faget og hvordan man bruger fagets sprog. Og hvordan man problemløser i samarbejde.