Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Opgaver der virker

Jeg retter terminsprøver. Hvad er let. Hvad er svært. Hvad er sikkert indlært. Hvad har virket.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Terminsprøverne er overstået, og der skal rettes opgaver. Det er altid spændende at læse elevens navn på forsiden, slå op på opgaverne og se om det er gået som forventet. Nogle elever har klaret sig bedre end forventet, og man bliver glad og stolt på en dejlig måde. Får sådan lidt lyst til at kontakte dem, og fortælle den gode nyhed. Andre har præsteret dårligere end forventet af både dem selv og mig, og hvordan får man så lige det budskab overbragt.

Udfordringerne

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Det er også tid til selvransagelse. Fik jeg planlagt undervisningen godt nok. Fik jeg valgt de rigtige opgaver og disponeret tiden på en effektiv måde. Fik de lært det de skulle og kunne? Det ved man aldrig, heller ikke efter en terminsprøve eller anden for prøve eller test. Men jeg kan se indikationer på, hvad der er sikkert indlært for alle eleverne. Jeg kan tænke tilbage på, hvilke opgaver vi gik i dybden med, og hvad der motiverede eleverne. Men jeg kan også tydeligt se hvilke regnehuller eleverne bringer med sig fra indskoling og mellemtrin. Positionssystemet er en evig udfordring for nogle elever. Omregning af enheder er i 9. Klasse en stor udfordring, der kunne være løst langt tidligere i deres skoleforløb. Det går langt bedre med læsning i matematik, men det er stadig en udfordring for nogle elever at skrive et ordentligt svar på et spørgsmål. Geometri er også en udfordring, som jeg egentlig ikke helt forstår. Vi arbejder med GeoGebra, men der skal nok noget mere til, som jeg ikke helt har regnet ud endnu.

Undervisningsmaterialerne

Vi bruger KonteXt+ kernebog/web for 9. Klasse som grundbog, og jeg kan tydeligt se på elevernes resultater, at fx afsnittet om Data og chance har været effektivt for deres indlæring. Afsnittet om ”Tal i store mængder” har også sat sine tydelige aftryk i deres forståelse for matematik.

Vi bruger diverse digitale platforme til at træne færdigheder omkring tal og algebra, der har vist deres virkning. Eleverne er glade for den umiddelbare feedback på om de har regnet rigtigt, og det motiverer specielt de svage elever, der ellers til tider vil famle i blinde. Det er forskelligt, hvilke platforme eleverne anvender, men Skoledu.dk har mange gode opgaver, hvor statistik og boksplot var en klar vinder. Nogle elever har tidligere i deres skoletid anvendt Matematikfessor, og vil helst stadig bruge det. Jeg har haft mine forbehold, da det har været for automatisk og klikkende til min stil, men der er gode tiltag i gang omkring kompetencer og nye opgavetyper, der udnytter det digitale meget bedre.

Og så anvender vi selvfølgelig GeoGebra, både til løsning af opgaver, men også til undersøgelse af fænomener i matematikken. Det har egentlig været min overbevisning, at det er den rigtige måde. Men jeg kan se at eleverne har svært ved geometri, og jeg skal måske gentænke måden, som vi anvender GeoGebra på. Jeg tænker lidt på om, det er elevernes rummelige fornemmelse, der er udfordringen, og at vi skal arbejde mere med 3D, men det må afprøves.

Der er ingen garantier for noget som helst, når vi arbejder med undervisning.