Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Ja tak til mobiltelefoner i matematikundervisningen.

Debatten raser igen efter at Frankrig har meldt ud, at de indfører mobilforbud i skolerne. Men det er stadig muligt at anvende mobiltelefoner i undervisningen i Frankrig, når det er i forbindelse undervisningsaktiviteter bestemt af læreren.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Diskussionen omkring mobiltelefoner i skolerne i Danmark er for sort/hvid til mit temperament. Mobiltelefonen bliver udråbt som synderen i forhold til elevernes indbyrdes relationer, mobning, distraktioner og faglige udbytte af undervisningen. Jeg tænker nogen gang, at forbudssiden tror, at eleverne sidder i skolen, fuldstændig ligeglade med hvad der foregår omkring dem, og kun holde sig vågne for at holde øje med de sociale medier. Det er ikke virkeligheden.

Det er læreren, der styrer slagets gang i timerne og sætter rammerne. Det er lærerne, der underviser eleverne i hjælpemiddelkompetencen, der sætter eleverne i stand til at vælge det bedste hjælpemiddel i situationen. I hvilke situationer er det smartest at anvende en computer, tablet, mobiltelefon eller noget helt andet? En matematiktime er ikke en ligegyldig størrelse, hvor eleverne blot drives af antal af notifikationer eller likes, men et fælles rum, hvor der arbejdes hårdt på forståelse og læring af matematik.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Jeg kunne dog godt ønske mig, at der var meget bedre kursus og efteruddannelsesmuligheder for lærerne, så de kunne føle sig godt fagligt klædt på til at inddrage mere IT i undervisningen.

Mobiltelefonen er et nyttigt redskab i matematiktimerne. Den bliver brugt når vi skal søge information, lommeregner, fotografering, filmredigering, blogskrivning, dataindsamling, kommunikation, afstemninger, fælles brainstorm osv. Men der er også gang i analoge værktøjer i matematiktimerne, hvor pap, papir, farver, snore, sakse, spaghetti anvendes til at underbygge elevernes forståelse af matematikken. Elevernes læring og forståelse af matematik har godt af både digitale og analoge undervisningsmaterialer og værktøjer.

Der er ikke nogen onesize fits all løsning på teknologi i skolen, men at forbyde er blot et tilbageskridt her i 2018. Vi lever trods alt i en teknologisk tid, hvor vi hellere skulle interessere os mere for IT-didaktik end forbud mod mobiltelefoner.

Når skolens IT ikke virker, eller ikke er tilgængeligt er det også fantastisk med en mobiltelefon.